Czy warto kupić miernik grubości lakieru? Do czego takie urządzenie może się przydać? Sprawdzamy to, testując polski miernik NexPTG Professional z ruchomą głowicą i dedykowaną aplikacją na smartfony z iOS lub Android.
Miernik grubości lakieru jest jednym z najprostszych urządzeń, które osobie bez specjalistycznego przygotowania umożliwią weryfikację opowieści sprzedawcy o bezwypadkowej historii auta. Dopiero dysponując taką wiedzą, powinniśmy przejść do sprawdzenia stanu technicznego pojazdu.
Grubsza warstwa lakieru zawsze powinna nas skłonić do dokładniejszych oględzin podejrzanych elementów. O ile części takie jak błotniki często padają ofiarą parkingowych otarć, które mogły być poprawiane ze względów estetycznych, o tyle pogrubiona warstwa na dachu, słupkach czy we wnętrzu komory silnika powinny być sygnałem do poszukania innego samochodu, zwłaszcza że komisy są ich pełne.
Należy jednak pamiętać, że fabryczna grubość lakieru nie zawsze oznacza, że auto nie miało wypadkowej historii, ponieważ uszkodzone elementy mogły zostać podmienione z innego pojazdu, dlatego też badanie grubości lakieru należy traktować jako wstęp przed wizytą na stacji diagnostycznej.
Miernik grubości lakieru: mechaniczny czy elektroniczny?
Mierniki do pomiaru grubości lakieru mogą być mechaniczne albo elektroniczne. Najprostsze, mechaniczne, posiadają niewielki magnes, który jest przyciągany do karoserii, a moment „oderwania” miernika od badanego elementu określa w przybliżeniu grubość lakieru. Obsługa tych gadżetów jest uciążliwa: wymagają płaskiej powierzchni i nie nadają się do karoserii aluminiowych.
Mierniki elektroniczne są dużo dokładniejsze i mają większą funkcjonalność. Do tej grupy zalicza się NexPTG Professional, który niedawno zawitał do naszej redakcji. Co warte podkreślenia – jest to produkt polski. Jego ergonomiczna obudowa wykonana jest z twardego plastiku, a ruchoma i kulista sonda punktowa pozwala na wykonywanie dokładnych pomiarów także na zakrzywionych elementach wewnętrznych i zewnętrznych pojazdów (w tańszych modelach z płaskimi sondami prawidłowy pomiar jest możliwy tylko na płaskich lub delikatnie zakrzywionych powierzchniach).
Testowany miernik wykorzystuje zjawisko indukcji magnetycznej w przypadku powierzchni stalowych oraz metodę prądów wirowych dla aluminium, a częstość próbkowania to 10 pomiarów na sekundę. Zakres pomiarów wynosi od 0 do 2500 μm przy deklarowanej przez producenta 2% dokładności urządzenia i rozdzielczości pomiaru wynoszącej 1 μm.
Zaletą miernika NexPTG Professional jest to, że automatycznie rozpoznaje rodzaj podłoża – stal, stal ocynkowaną oraz aluminium. Oczywiście, aby wyniki pomiarów były prawidłowe, badana powierzchnia musi być sucha. Nie musi być za to perfekcyjnie wyczyszczona – sprzęt radzi sobie bez trudu z małymi zabrudzeniami.
Miernik NexPTG Professional jest zasilany dwiema bateriami AA, które powinny wystarczyć na około 100 godzin pracy przy dopuszczalnej temperaturze otoczenia od -20 do +40 °C. Urządzenie wyłącza się automatycznie po 5 minutach w przypadku braku połączenia bezprzewodowego, a aplikacja posiada wskaźnik rozładowania jego baterii.
Miernik jest fabrycznie skalibrowany, ale po dłuższym nieużytkowaniu możemy go ponownie skalibrować przy pomocy dołączonych dwóch płytek (stalowej i aluminiowej).
Wideorecenzja NexPTG Professional, czyli miernik grubości lakieru w akcji
Mieliśmy już okazję sprawdzić, jak prezentuje się NexPTG Professional i w jakim stopniu obietnice producenta przekładają się na rzeczywistość. Sprzęt testowaliśmy na kilku autach i w różnych warunkach, a nasze spostrzeżenia zebraliśmy w materiale wideo, który opublikowaliśmy na kanale gsmManiaKa na YouTube.
Dedykowana aplikacja to spore ułatwienie
Korzystanie z NexPTG Professional jest bardzo intuicyjne, ale wymaga dedykowanej aplikacji dostępnej na iOS oraz Androida. Po zainstalowaniu programu, włączeniu miernika i zsynchronizowaniu przez Bluetooth 4.0 LE można dokonywać pomiarów.
Aplikacja nie tylko pokazuje grubość, ale także analizuje powłokę lakierniczą. Kolor zielony oznacza fabryczną powłokę, pomarańczowy poprawki lakiernicze a czerwony grubszą warstwę szpachli. Jeśli według aplikacji badane miejsce ma grubszą, niż fabryczna warstwę lakieru to dodatkowo zostaniemy o tym powiadomieni sygnałem dźwiękowym.
Oprogramowanie posiada również szkice pojazdów z zaznaczonymi punktami, w których należy wykonać pomiar, dzięki czemu możliwe jest tworzenie indywidualnych raportów dla pojazdów. Czytelny raport, gdzie odpowiednimi kolorami zaznaczono problematyczne elementy karoserii, można następnie wydrukować czy zapisać w postaci np. pdf.
Warta podkreślenia jest również obecność poradnika zakupowego w aplikacji, który podpowiada, co powinniśmy sprawdzić przed zakupem auta. Dzięki temu nie przegapimy na przykład testu działania ogrzewania lusterek.
Czy warto kupić miernik grubości lakieru?
Największą zaletą miernika NexPTG Professional jest ruchoma, kulista głowica, pozwalająca na wykonywanie dokładnych pomiarów nie tylko na płaskich, ale i na zakrzywionych elementach pojazdów.
Sprzęt został wyceniony na 549 zł, a jego możliwości docenią zwłaszcza rzeczoznawcy, likwidatorzy szkód czy pracownicy branży ubezpieczeń. Zwykły Kowalski powinien raczej rozważyć zakup tańszych mierników tego producenta – wersja Advanced kosztuje około 379 zł, a wersja Standard – około 279 zł. Mają one płaskie głowice, ale to w zupełności wystarczy, aby ocenić grubość powłoki lakierniczej.
Bez względu na to, na który miernik się zdecydujemy, dostaniemy na niego 24 miesiące gwarancji producenta. Naszym zdaniem warto się skusić, jeśli rozważacie zakup używanego samochodu i chcecie mieć pewność, że nie zostaniecie oszukani przy transakcji.
Ceny w sklepach
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.