>
Kategorie: Newsy T-Mobile

T-Mobile odda Ci kasę, bo wprowadziło Cię w błąd. Tak zadecydował UOKiK

T-Mobile musi zwrócić koszty klientom, którzy zostali wprowadzeni w błąd przez operatora sieci komórkowej. Chodzi o reklamy Pierwszy prawdziwy no limit, które odnosiły się do oferty sieci Heyah.

UOKiK uważa, że reklamy T-Mobile w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit dotyczącej sieci Heyah mogły wprowadzać konsumentów w błąd. Dlatego też postanowiono wyciągnąć odpowiednie konsekwencje wobec operatora.

Czego dotyczy decyzja UOKiK?

T-Mobile w 2015 roku, a dokładniej od 21 lipca do 30 września, prowadziło kampanię reklamową za pośrednictwem środków masowego przekazu, pod hasłem Pierwszy prawdziwy no limit, która odnosiła się do oferty wirtualnego operatora Heyah.

W reklamach kuszono nielimitowanymi połączeniami głosowymi na terenie kraju, nielimitowanymi wiadomościami tekstowymi i multimedialnymi, a także nielimitowanym transferem danych. o wszystko w pakiecie SMART XL dla abonentów sieci Heyah.

Co zakwestionował UOKiK?

UOKiK zakwestionowało mało czytelny przekaz dotyczący opłat po upływie okresu promocyjnego. Ponadto Urząd zwraca uwagę na jeszcze jeden fakt – promocyjna cena obowiązywała wyłącznie przy wyrażeniu zgody marketingowej, a także wyborze faktury elektronicznej. W innych przypadkach cena była wyższa. Te informacje napisane były w reklamach telewizyjnych białą czcionką na jasnym tle, co według UOKiK było celowym działaniem, mającym wprowadzić konsumenta w błąd lub nie ujawnić wszystkich rzeczywistych kosztów.

Ponadto operator podkreślał rzetelność swojej oferty w porównaniu do innych operatorów telekomunikacyjnych. Przytoczony został jeden przykład reklamy radiowej, której treść brzmiała następująco:

Inni obiecują Ci wszystko bez limitu. PROSTUJEMY! Jak wszystko? Skoro tylko rozmowy, a na Internet masz ograniczenia i limity. A w Heyah na abonament PIERWSZY PRAWDZIWY NO LIMIT na wszystko za 49,98! Kup na heyah.pl.

Ta reklama jednoznacznie pokazuje, że operator ukrywał rzeczywiste koszta, gdyż nie podano informacji o okresie promocyjnym, a także konieczności wyrażenia określonych zgód.

Reklamy kusiły ceną 49,98 zł. W wersji radiowej i internetowej zabrakło jednak informacji o tym, że po 3 miesiącach do abonamentu zostanie doliczone 19,99 zł tytułem opłaty za usługę nielimitowanego internetu, a w spocie telewizyjnym przekaz ten był nieczytelny (mała, biała czcionka na jasnym tle). Identycznie było z informacjami, że cena 49,98 zł zawiera rabaty za wyrażenie zgód marketingowych (4,99 zł) i na fakturę elektroniczną (4,99 zł). Po zapoznaniu się z reklamą klienci mogli nie mieć świadomości, że jeśli ich nie udzielą, będą płacić drożej – 59,96 zł przez pierwsze 3 miesiące i 79,95 zł po tym okresie.

-fragment ze strony UOKiK

Kary nie będzie. Będą rekompensaty

Operator telefonii komórkowej uniknął kary finansowej, gdyż współpracował z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i dodatkowo zobowiązał się do wyeliminowania skutków swoich praktyk. A zatem każda osoba, która podpisała umowę w ramach oferty Pierwszy prawdziwy no limit na Internet, rozmowy, sms-y i mms-y do wszystkich dostępnej w pakiecie SMART XL przeznaczonym dla abonentów sieci Heyah, otrzyma rekompensatę finansową.

Wszystkim osobom, które rozwiązały już umowę lub wygasła, przysługuje zwrot wpłaconych wcześniej kwot:

  • 19,99 zł miesięcznie za usługę nielimitowanego internetu,
  • 4,99 zł miesięcznie, jeśli się nie zgodziłeś na otrzymywanie faktur tylko w wersji elektronicznej,
  • 4,99 zł miesięcznie, jeśli nie udzieliłeś zgód marketingowych.

Jeśli z jakiś powodów, umowa nie została jeszcze rozwiązania, to w takim wypadku klient może liczyć na:

  • niepobieranie opłaty za usługę nielimitowanego internetu (19,99 zł miesięcznie) przez cały czas obowiązywania umowy, czyli do momentu rozwiązania jej przez ciebie, a także zwrot zapłaconych do tej pory opłat za tę usługę,
  • miesięczny rabat 4,99 zł do końca obowiązywania umowy, nawet jeśli nie zgodziłeś się na otrzymywanie faktur tylko w wersji elektronicznej, a także zwrot dotychczas zapłaconych kwot związanych z brakiem tej zgody,
  • miesięczny rabat 4,99 zł do końca obowiązywania umowy, nawet jeśli nie wyraziłeś zgód marketingowych, a także zwrot dotychczas zapłaconych kwot związanych z brakiem tych zgód.

Oświadczenie T-Mobile w sprawie decyzji UOKiK

Celem kampanii, której dotyczy decyzja UOKiK, było rzetelne poinformowanie klientów o wszystkich warunkach promocji, niestety, przy jej realizacji z pewnością zabrakło troski o jasność przekazu. Serdecznie przepraszamy za to wszystkich klientów, którzy poczuli się wprowadzeni w błąd i zapewniamy, że dołożymy wszelkich starań, by taka sytuacja już nigdy się nie powtórzyła. Od początku w pełni współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta w celu wyjaśnienia sprawy oraz ustalenia odpowiedniej rekompensaty i w pełni wywiążemy się z naszych zobowiązań. Należy pamiętać, że rzecz dotyczy archiwalnej promocji, której od ponad 2 lat nie ma już w naszej ofercie.

źródło: UOKiK

Paweł Gajkowski

Najnowsze artykuły

  • Newsy

Mocarny OPPO z SD8G3, 12 GB RAM, 144 Hz oraz 67 W oficjalnie. Bardzo wydajny tablet z potencjałem

Nie tylko OPPO Find X8 Pro był gwiazdą dzisiejszej premiery. Wraz z nim debiutował OPPO…

21 listopada 2024
  • Newsy
  • Telefony

Być może za wcześnie skreśliłem tegoroczne flagowce. Znalazłem ważny powód, żeby je kupować

Być może zbyt surowo oceniłem flagowce pracujące na procesorze Snapdragon 8 Elite. Są gorące, ale…

21 listopada 2024
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

Nowa darmowa gra w Epic Games Store. Jest bardzo mrocznie

Epic Games Store znów rozdaje nową grę za darmo. Tym razem jest mrocznie i tajemniczo.…

21 listopada 2024
  • Newsy
  • POCO
  • Telefony
  • Xiaomi

Mamy globalne potwierdzenie POCO F7 (Pro i Ultra). Smartfony Xiaomi wkrótce w Polsce

Do globalnej premiery zmierza POCO F7 oraz POCO F7 Ultra. Certyfikacja smartfonów Xiaomi to świetna…

21 listopada 2024
  • Honor
  • Newsy
  • Telefony

Spójrz na tę ślicznotkę. Cienka brzytwa HONOR nie przekroczy nawet 7 mm

HONOR 300 na zdjęciach prezentuje się zjawiskowo. To będzie wyjątkowo cienka brzytwa, która nie przekroczy…

21 listopada 2024
  • Newsy
  • POCO
  • Redmi
  • Telefony
  • Xiaomi

Kupisz to Xiaomi oczami i mam podobnie. Oto nowość, która trafi do Polski, w pełnej krasie

Oto oficjalny wygląd nowego Xiaomi, którego będziemy często polecać. Nazywa się Redmi K80, choć do…

21 listopada 2024