T-Mobile musi zwrócić koszty klientom, którzy zostali wprowadzeni w błąd przez operatora sieci komórkowej. Chodzi o reklamy Pierwszy prawdziwy no limit, które odnosiły się do oferty sieci Heyah.
Spis treści
UOKiK uważa, że reklamy T-Mobile w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit dotyczącej sieci Heyah mogły wprowadzać konsumentów w błąd. Dlatego też postanowiono wyciągnąć odpowiednie konsekwencje wobec operatora.
T-Mobile w 2015 roku, a dokładniej od 21 lipca do 30 września, prowadziło kampanię reklamową za pośrednictwem środków masowego przekazu, pod hasłem Pierwszy prawdziwy no limit, która odnosiła się do oferty wirtualnego operatora Heyah.
W reklamach kuszono nielimitowanymi połączeniami głosowymi na terenie kraju, nielimitowanymi wiadomościami tekstowymi i multimedialnymi, a także nielimitowanym transferem danych. o wszystko w pakiecie SMART XL dla abonentów sieci Heyah.
UOKiK zakwestionowało mało czytelny przekaz dotyczący opłat po upływie okresu promocyjnego. Ponadto Urząd zwraca uwagę na jeszcze jeden fakt – promocyjna cena obowiązywała wyłącznie przy wyrażeniu zgody marketingowej, a także wyborze faktury elektronicznej. W innych przypadkach cena była wyższa. Te informacje napisane były w reklamach telewizyjnych białą czcionką na jasnym tle, co według UOKiK było celowym działaniem, mającym wprowadzić konsumenta w błąd lub nie ujawnić wszystkich rzeczywistych kosztów.
Ponadto operator podkreślał rzetelność swojej oferty w porównaniu do innych operatorów telekomunikacyjnych. Przytoczony został jeden przykład reklamy radiowej, której treść brzmiała następująco:
Inni obiecują Ci wszystko bez limitu. PROSTUJEMY! Jak wszystko? Skoro tylko rozmowy, a na Internet masz ograniczenia i limity. A w Heyah na abonament PIERWSZY PRAWDZIWY NO LIMIT na wszystko za 49,98! Kup na heyah.pl.
Ta reklama jednoznacznie pokazuje, że operator ukrywał rzeczywiste koszta, gdyż nie podano informacji o okresie promocyjnym, a także konieczności wyrażenia określonych zgód.
Reklamy kusiły ceną 49,98 zł. W wersji radiowej i internetowej zabrakło jednak informacji o tym, że po 3 miesiącach do abonamentu zostanie doliczone 19,99 zł tytułem opłaty za usługę nielimitowanego internetu, a w spocie telewizyjnym przekaz ten był nieczytelny (mała, biała czcionka na jasnym tle). Identycznie było z informacjami, że cena 49,98 zł zawiera rabaty za wyrażenie zgód marketingowych (4,99 zł) i na fakturę elektroniczną (4,99 zł). Po zapoznaniu się z reklamą klienci mogli nie mieć świadomości, że jeśli ich nie udzielą, będą płacić drożej – 59,96 zł przez pierwsze 3 miesiące i 79,95 zł po tym okresie.
-fragment ze strony UOKiK
Operator telefonii komórkowej uniknął kary finansowej, gdyż współpracował z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i dodatkowo zobowiązał się do wyeliminowania skutków swoich praktyk. A zatem każda osoba, która podpisała umowę w ramach oferty Pierwszy prawdziwy no limit na Internet, rozmowy, sms-y i mms-y do wszystkich dostępnej w pakiecie SMART XL przeznaczonym dla abonentów sieci Heyah, otrzyma rekompensatę finansową.
Celem kampanii, której dotyczy decyzja UOKiK, było rzetelne poinformowanie klientów o wszystkich warunkach promocji, niestety, przy jej realizacji z pewnością zabrakło troski o jasność przekazu. Serdecznie przepraszamy za to wszystkich klientów, którzy poczuli się wprowadzeni w błąd i zapewniamy, że dołożymy wszelkich starań, by taka sytuacja już nigdy się nie powtórzyła. Od początku w pełni współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta w celu wyjaśnienia sprawy oraz ustalenia odpowiedniej rekompensaty i w pełni wywiążemy się z naszych zobowiązań. Należy pamiętać, że rzecz dotyczy archiwalnej promocji, której od ponad 2 lat nie ma już w naszej ofercie.
źródło: UOKiK
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
iQOO Z10x debiutuje w cenie, która kpi sobie z całej konkurencji. Przy nim nawet CMF…
HONOR Magic 8 Pro znów powalczy o tytuł najważniejszego smartfona do zdjęć na rynku. Jego…
Samsung Galaxy Watch 8 Classic przywróci smartwatchom koreańskiego producenta kultowy element, za którym fani tak…
iQOO Z10 Turbo i Turbo Pro debiutują oficjalnie. W swojej cenie jak zwykle stają się…
Tanie retro konsole z Chin cieszą się coraz większą popularnością, a wybór jest naprawdę spory.…
nubia Z70S Ultra Photographer Edition z 24 GB RAM zadebiutowała oficjalnie. Smartfon posiada rewelacyjny zestaw…