Jesteśmy świadkami ważnej chwili dla polskiego rynku smartfonów: Samsung został zdetronizowany przez Huawei. Chińczycy sprzedali w pierwszym kwartale 2018 roku najwięcej smartfonów ze wszystkich producentów i zostali nowymi liderami w Polsce. Kilka lat temu to było nie do pomyślenia.
Sprzedaż smartfonów w Polsce
Najnowszy raport IDC dotyczący sprzedaży smartfonów w Polsce mówi, że w pierwszym kwartale kupiliśmy łącznie 2,1 milionów egzemplarzy. W stosunku rok do roku jest to wzrost o niecałe 2%. Rynek urządzeń mobilnych nie rozwija się tak dynamicznie, jak jeszcze kilka lat temu, jednak nie stoi też w miejscu.
Przypominam, że statystyki dotyczące całej Europy mówią o spadku sprzedaży telefonów i to o aż 6,3%, więc Polska jest „zieloną wyspą” (jakkolwiek się to kojarzy).
A jak wyglądał udział poszczególnych producentów? Czy Samsung znowu okazał się liderem?
Samsung zdetronizowany przez Huawei
Odpowiedź na zadane w poprzedniej sekcji pytanie może kogoś zaskoczyć, ale nie, Samsung nie jest już liderem sprzedaży smartfonów w Polsce. Koreańczycy z udziałem na poziomie 31% zajęli drugie miejsce, ustępując miejsce na najwyższy stopniu podium firmie Huawei, która odpowiada za 32% sprzedaży.
To ważna chwila dla polskiego rynku smartfonów. Nie dość, że Samsung stracił pozycję lidera po wieloletniej dominacji w naszym kraju, to na dodatek musiał ustąpić miejsca producentowi, który do niedawna praktycznie nie istniał na polskim rynku smartfonów lub, delikatnie mówiąc, nie kojarzył się zbyt przyjemnie.
Huawei się rozkręca, a Samsung kontratakuje
Kilkuletnia praca Huawei w Polsce przyniosła owoce i Chińczycy mają co świętować. Dodatkowo Huawei ciągle się zbroi, wprowadzając do naszego kraju tanie smartfony z modnymi ekranami 18:9, które intensywnie promuje. To pośredni skutek zablokowania ekspansji tej marki w USA – Huawei przerzuciło środki na marketing w tym kraju właśnie do Europy, co widać, słychać i czuć. Przypominam, że dane nie obejmują sprzedaży smartfonów Huawei P20, więc bieżący kwartał może być jeszcze lepszy.
Jednak to tylko częściowa zasługa tej firmy, gdyż swoje trzy grosze wtrącił sam Samsung. Producent z Korei Południowej ewidentnie nie jest w formie i nie pokazuje niczego zaskakującego, jednocześnie utrzymując wysoką cenę swoich smartfonów.
Samsung próbuje ratować sytuację poprzez wprowadzanie nowych smartfonów, takich jak Galaxy A6 i Galaxy A6+ czy Galaxy J6. Patrząc na ich specyfikację i cenę wątpię jakoś w sprzedażowy sukces. Inną metodą są promocje na sprzedawane już telefony, m.in. na Galaxy Note 8.
Jak poradzili sobie inni producenci?
Omawiany raport IDC nie jest zbytnio szczegółowy i tylko wymienia kolejnych największych producentów. Są nimi Apple, Xiaomi i LG. Szczególnie imponujące jest to, że Xiaomi jest dostępne w Polsce zaledwie od niecałych dwóch lat, a mimo to przegoniło już LG. Czy przegoni też Apple?
Źródło: IDC
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.