Jak często włączasz smartfona w ciągu każdego dnia? Czy używasz go bardziej, jak komputera czy zwykłego telefonu? Sprawdź, jak ze swoich smartfonów korzystają inni.
Często spoglądają w smartfona, ale chcieliby przestać
Firma Deloitte przeprowadziła niedawno ciekawe badanie pod nazwą Deloitte 2018 Global Mobile Consumer Survey. Wynika z niego, że przeciętny Amerykanin spogląda na ekran swojego smartfona 52 razy w ciągu dnia. To wzrost w stosunku do roku poprzedniego, kiedy średnia wynosiła „jedynie” 47 razy.
Co chyba najbardziej ciekawe – okazuje się, że dwie trzecie ankietowanych chciałaby zmniejszyć tę liczbę! Oznacza to, że większość użytkowników smartfonów chciałaby znacznie mniej spoglądać w smartfona, ale nie może przestać. Dla mnie pachnie tutaj uzależnieniem, które dotyka zdecydowaną większość ludzi na świecie – nawet jeśli uważają, że jest inaczej.
Z badania wynika, że 40% użytkowników zdecydowanie twierdziła, iż zbyt często używa smartfona w ciągu dnia. Z kolei 60% ankietowanych w przedziale wiekowym od 18 do 34 roku życia przyznało, że jest uzależnionych od swojego urządzenia. Jeszcze więcej, bowiem 63% respondentów twierdziło, że próbowało ograniczyć czas korzysta ze smartfona, ale tylko połowie się to udało. Reszta skończyła z mizernym skutkiem i poległa w walce z uzależnieniem.
Ciekawe jest także to, że w poprzednim roku „tylko” 54% badanych chciało zredukować czas korzystania ze smartfona. Jak widać, w tym roku wskaźnik ten podskoczył prawie o 10%.
Smartfony są z nami wszędzie – w domu, w łóżku, na dworze, w pracy, kiedy śpimy i kiedy imprezujemy. Stały się nieodłącznym elementem życia zdecydowanej większości osób.
Inne ciekawe statystyki z badania
Warto wymienić także kilka innych statystyk, które uzyskano z tego badania. Znajdziecie je w wypunktowanej liście, która znajduje się poniżej:
- O 1% zwiększył się udział smartwatchy wśród Amerykanów (wskaźnik ten wynosi 14%).
- Dokładnie o 11% więcej badanych używa Siri lub innego asystenta głosowego niż jeszcze rok temu.
- Smart głośniki stają się coraz popularniejsze – korzysta z nich 20% badanych w porównaniu do 12% z poprzedniego roku.
- Coraz mniej Amerykanów korzysta z tabletów – odnotowano spadek tego wskaźnika z 62% do 57%.
Zmieniają swojego smartfona, co trzy lata
Raport The Wall Street Journal przybliża nam z kolei dane na temat tego, kiedy konsumenci decydują się na wymianę swojego smartfona. Okazuje się, że większość z nas wcale nie robi tego tak często, jak mogłoby nam się to początkowo wydawać.
Konsumenci czekają przeciętnie 2.83 roku z wymianą swojego smartfona na nowy. Czas oczekiwania zdecydowanie wydłuża się. Dwa lata temu, wskaźnik ten wynosił 2.39. Wynika z tego prosta zależność, gdzie dwa lata temu przeciętny użytkownik wymieniał swoje poręczne urządzenie średnio co dwa lata, zaś już w 2018 roku – średnio o rok później.
Łatwiej jest im się rozstać z Androidem niż z iPhonem
Z badań wynika również, że posiadacze iPhone’ów przeciętnie korzystają ze swojego urządzenia przez trzy lata. Uzyskany wskaźnik wynosi 2.92 roku, co czyni posiadaczy smartfonów z logiem nadgryzionego jabłka bardziej przywiązanych do iPhone’a niż jakichkolwiek innych użytkowników do posiadania smartfona z Androidem.
Przyczyną takiego stanu rzeczy upatruje się w dwóch aspektach. Pierwszą z nich jest cena urządzeń – jak już ktoś się decyduje na wydanie kilku tysięcy na smartfona to dba o niego i chce, aby służył mu jak najdłużej. Nowe iPhone’y są w tym przypadku dużo droższe niż smartfony z Androidem. Drugim powodem są plany operatorów komórkowych, które przyczyniają się do wydłużenia czasu pomiędzy wymianą smartfona.
Od siebie mogę dodać, że te dane pokrywają się z moimi doświadczeniami i również wymieniam swojego iPhone’a średnio co trzy lata.
Smartfon, jak komputer – nie telefon
Niemal połowa użytkowników smartfonów spędza na nim przeciętnie każdego dnia 5 godzin. Jedna czwarta posiadaczy smartfona jest jeszcze lepsza i przebija ten wynik o dwie godziny, co daje łącznie sumę minimum 7 godzin, które każdego dnia spędza na wpatrywaniu się w ekran smartfona.
Z badań firmy Counterpoint Research wynika jednak, że posiadacze smartfonów chętniej korzystają z urządzenia, jak z komputera. Praktycznie przeglądają Internet i wykonują różne działania albo grają w gry, aniżeli rozmawiają przez telefon.
Z powyższych informacji wynika, że w smartfonach – telefonowanie jest już tylko dodatkiem – funkcją, z której korzystamy zdecydowanie rzadziej niż z innych możliwości tego urządzenia.
Badania wskazały, że 64% użytkowników wykorzystuje smartfona do przeglądania sieci, 62% z kolei grywa w gry. Co ciekawe, ponad połowa (56%) ankietowanych nadal wykonuje połączenia telefoniczne, zaś 54% przesyła wiadomości tekstowe.
Jak korzystasz ze smartfona?
Podsumowując powyższe informacje należy mieć na uwadze nieustannie zmieniający się rynek smartfonów. W tym momencie w trendach są urządzenia o coraz większych przekątnych wyświetlacza, co powoduje, że użytkownicy spędzają więcej czasu na nich nawet oglądając filmy, czy grając w gry. Moc obliczeniowa smartfonów dorównuje komputerom, a ich mobilność sprzyja wykorzystaniu ich w każdym miejscu i o każdej porze.
Nic dziwnego, że jesteśmy w stanie coraz częściej wydawać więcej pieniędzy na smartfony premium, które są z nami dłużej. Jednocześnie zapewniają one nam lepsze możliwości (np. fotografowania) i szybsze działanie. Niniejsze trendy, ukazane w tym artykule na pewno w kolejnych latach będą przybierać na sile – zwłaszcza, że powoli wchodzimy w erę smartfonów z elastycznymi wyświetlaczami.
Zgadzacie się z powyższymi badaniami i wnioskami, czy inaczej korzystacie ze swoich smartfonów? Czujecie, że jesteście od nich uzależnieni?
Dajcie znać w komentarzach 🙂
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.