Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał spółkę Polkomtel, operatora sieci Plus łączną karą wynoszącą prawie 40 mln złotych. Firma pobierała bezprawnie opłaty zwiększające kwoty abonamentu za automatycznie aktywowane usługi, o których nie wiedzieli klienci.
Podpisując umowę z operatorem sieci komórkowych, należy wykazać się niemałą ostrożnością. Kruczki czyhające na nieświadomych klientów tudzież przyszłych klientów telekomów, bywają zwodnicze i sprytnie się maskują. Weźmy takiego Plusa.
Firma zaznaczała w umowie, że osoba podpisująca zobowiązanie abonamentowe, potwierdza, iż zapoznała się ze wszystkimi dodatkowymi dokumentami z nią związanymi. Problem w tym, że sporą część dodatkowych zapisów stanowiły odrębne regulaminy promocji. To właśnie w nich widniały zapisy o automatycznej aktywacji usług takich jak Czasoumilacz, Serwis wyświetlacza czy Ochrona Internetu. UOKiK stwierdził, że zachowanie Polkomtela były niewłaściwie i ukarał spółkę wysoką karą finansową.
UOKiK nałożył na Plusa prawie 40 mln kary
Każdy, kto decyduje się podpisać umowę abonamentową z operatorem, zdaje sobie sprawę z tego, że dostawca spróbuje „uruchomić” dodatkowe usługi po okresie promocyjnym. Ten wynosi przeważnie od miesiąca do trzech. W przypadku plusa „dodatkami” były usługi takie jak Czasoumilacz, za który klienci płacili od 2,02 zł miesięcznie. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Pozostałe opłaty prezentują się następująco:
- Serwis Wyświetlacza — 4,99 zł
- Ochrona Internetu — 2,99 zł
- Gdzie Jest Bliski — 5 zł
- Usługa transmisji danych do IPLA – 10 zł
- Usługa transmisji danych do HBO Go — 20 zł
- Plus Music News — 19,99
- Połączenia bez limitu na numery stacjonarne — 10 zł
- Bezpieczny Internet — 5–20 zł
Co więcej, w myśl ogólnych przepisów klienci powinni wyrazić jasną i bezpośrednią zgodę na każdą płatność podwyższającą kwotę abonamentu. Niestety…
Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient, podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Kara nałożona na Polkomtel wynosi dokładnie 39 457 264 zł. Mało tego, operator, po uprawomocnieniu się decyzji, będzie musiał powiadomić o niej klientów. Powinien uczynić to poprzez komunikat na swojej stronie, a także tekst w dwóch ogólnopolskich dziennikach i listach wysłanych do abonentów, którzy choć raz zostali obciążeni rzeczoną opłatą.
UOKiK wysłał tajemniczego klienta do 16 sklepów z elektroniką. Co z tego wyniknie?
„Chciwość”, a nią była w mojej ocenie nieuczciwa próba sprzedaży usług komplementarnych.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.