Papierowe rachunki od operatora zostały zastąpione przez usługi takie jak e-faktura. Niestety, z rozwiązaniem wiąże się pewne ryzyko, przez które klienci sieci mogą stracić pieniądze, a nawet cenne prywatne dane. Aby zapobiec oszustwom, wystarczy zastosować się do kilku prostych rad.
Nie pamiętam już, kiedy ostatni raz otrzymałem fakturę w papierowej postaci. Wszystkie swoje zobowiązania opłacam drogą elektroniczną i tą samą drogą otrzymuję informację o wysokości poszczególnych rachunków. Aby nie paść ofiarą oszustów, staram się sprawdzać dokładnie zawartość e-maila z e-fakturą. Niemniej, nie zawsze tak czyniłem i zdaję sobie sprawę z tego, że niewiele osób przykłada wagę do wspomnianej czynności. Zdaje sobie z tego sprawę również Play, który wydał krótki poradnik, mający na celu uświadomienie klientów sieci o istniejących zagrożeniach.
Sprawdź, czy e-faktura jest autentyczna
Jednym z najprostszych scenariuszy mogących uchronić klientów operatora, jest użytkowanie aplikacji mobilnej dostawcy usług internetowych. W przypadku sieci Play jest to Play24. Program należy pobrać z oficjalnego źródła takiego jak Google Play lub App Store. Umieszczone tam dane do płatności można potraktować jako w pełni wiarygodne. Nie każdy decyduje się jednak na wspomniany krok i „stawia” na e-mail, w którym znajduje się e-faktura. Jak więc sprawdzić, czy jest ona prawdziwa?
Pierwsze, na co warto zwrócić uwagę to adres awizo. Jedyny, z którego korzysta sieć Play to awizo@mojefinanseplay.pl. Nie jest to idealna metoda weryfikacji, gdyż sprawni oszuści potrafią sprawić, iż wyświetlany w wiadomości adres będzie niezgodny z faktycznym. W takim razie powinniśmy również sprawdzić, czy e-faktura wygląda identycznie również na koncie Play24.
Jeśli chcemy zminimalizować czas weryfikacji, możemy skorzystać z odpowiedniego kodu, za pomocą którego sprawdzimy dane faktury:
- *124# i naciśnij przycisk dzwonienia – sprawdzisz numer rachunku bankowego i kwotę do zapłaty,
- *125# i naciśnij przycisk dzwonienia – potwierdzisz dane z faktury: datę wystawienia, termin płatności, kwotę i numer rachunku.
Ostatnią, lecz równie wygodną metodą, jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta i ustna weryfikacja danych. Wystarczy zadzwonić pod numer *500 i porozmawiać z konsultantem. Fioletowi sugerują również zwrócenie uwagi na załączniki wiadomości e-awizo. W e-mailu powinny znajdować się dwa pliki:
- e-faktura w pliku PDF,
- certyfikat autentyczności w pliku smime.p7s.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.