Miało być delikatne odbicie i zahamowanie negatywnego trendu, a finalnie mamy do czynienia z jego pogłębieniem. Branża tabletów znów zmierza w złym kierunku, jeśli chodzi o względy sprzedażowe i raczej nie zapowiada się na to, by w tym roku miało pojawić się zauważalne odbicie.
W maju informowaliśmy Was o tym, że pierwszy kwartał 2019 roku był dla producentów całkiem miłym zaskoczeniem, bowiem tradycyjny w branży tabletów okres ogórkowy okazał się przynieść rezultaty lepsze o blisko 14% względem analogicznego okresu rok temu. Radość była więc uzasadniona, bo wzrosty okazały się bardzo solidne. Ale potem przyszedł drugi kwartał, który zaowocował tradycyjnymi od kilku lat spadkami, a trzeci kwartał niestety kontynuuje mocno spadkowy trend.
Jest gorzej. Gdyby nie Amazon – byłoby bardzo źle
W miesiącach lipiec – wrzesień na całym świecie sprzedano 38,2 miliona tabletów, co oznacza spadek aż o 4% w stosunku do III kwartału 2018 roku. Największym wygranym tego okresu jest Amazon – dzięki wprowadzeniu nowej linii tabletów z rodziny Fire, a także corocznej wyprzedaży Prime Day amerykański gigant zwiększył sprzedaż aż o 141%, z 2,2 mln na 5,3 mln, co pozwoliło zająć pozycję wicelidera rynku z udziałami na poziomie 13,9%.
Tradycyjnie na fotelu lidera zasiada Apple, które odpowiada za 26,5% sprzedaży, natomiast pozostałe miejsca wśród pięciu największych producentów zajmują kolejno: Samsung (13,2%), Huawei (8,1%) i Lenovo (6,6%).
Widoki na poprawę? Raczej marne
O ile największe marki radzą sobie stosunkowo nienajgorzej, tak z poważniejszymi kłopotami borykają się mniejsi producenci – w przeciągu roku odnotowali oni spadek aż o 27%, co niestety napędza niezbyt dobrą kondycję całej branży. Analitycy spodziewają się także, że słabnący popyt na tablety przełoży się także na wyniki branży w tradycyjnie najlepszym okresie gwiazdkowym, który – wszystko na to wskazuje – będzie gorszy od rezultatów osiągniętych w IV kwartale ubiegłego roku.
Warto wspomnieć, że mimo dość ograniczonej aktywności Microsoftu na rynku mobilnym sprzęty bazujące na systemie Windows sprzedają się nie najgorzej – odpowiadają one za 12,7% całości i osobiście spodziewałem się znacznie gorszego wyniku. Najwięcej sprzedanych urządzeń korzysta oczywiście z systemu Android (60,7%)
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.