W myśl danych z raportu T-Mobile i PMR Research aż 46 proc. badanych firm deklaruje brak gotowości na ataki cybernetyczne wymierzone w służbowe urządzenia mobilne w postaci smartfonów. Jedynie 10 proc. większych przedsiębiorstw może pochwalić się jakimkolwiek podmiotem odpowiedzialnym za ochronę.
Mimo że sytuacja dotycząca bezpieczeństwa smartfonów użytkowanych jako telefony służbowe poprawiła się w ostatnich latach, sytuacja nie wygląda najlepiej. Sprawę prześwietlił PMR Research, który działając na zlecenie T-Mobile Polska, stworzył raport dotyczący cyberbezpieczeństwa służbowych urządzeń mobilnych. Warto poznać kilka twardych liczb.
Cyberbezpieczeństwo służbowych telefonów komórkowych w liczbach
Badania przeprowadzone przez PMR Research przeprowadzono jesienią ubiegłego roku. Wśród badanych ujęto grupę średnich (od 50 do 249 pracowników) oraz dużych polskich przedsiębiorstw (od 250 pracowników wzwyż) z branży produkcyjnej, przemysłowej, handlowej, budownictwa, edukacji, mediów oraz IT/Telco. T-Mobile pochwaliło się danymi, które wyglądają dość niepokojąco.
Aktualnie aż 96 proc. ankietowanych stwierdziło, iż telefon komórkowy jest przez nich użytkowany w zasadzie codziennie. Jedynie 4 proc. badanych zadeklarowało użytkowanie wspomnianego narzędzie zaledwie kilka razy w tygodniu. To pokazuje, że urządzenia mogą posłużyć za cel ataków cybernetycznych, do których zaliczyłbym również fizyczny nieuprawniony dostęp do danych weń zapisanych.
Ponad połowa (52 proc.) wspomnianych pracowników korzysta z zabezpieczeń w postaci narzędzi blokady ekranu, jednak całkiem sensowne i co ciekawe — popularne, jest oprogramowanie antywirusowe (40 proc.), dodatkowy regulamin postępowania w razie kradzieży (23 proc.) oraz ochrona ruchu internetowego w sieci mobilnej zapewniona przez dostawcę usług (17 proc.). Niektóre firmy preferują szyfrowanie komunikacji za pośrednictwem VPN oraz regularne tworzenie kopii zapasowych.
W przypadku narzędzi blokady ekranu najczęściej wykorzystuje się kod dostępu (64 proc.), skaner linii papilarnych (32 proc.) oraz oprogramowanie antywirusowe (26 proc.). Brzmi całkiem sensownie. Sęk w tym, że za cyberbezpieczeństwo służbowych smartfonów w 58 proc. przypadków odpowiada dział IT, a w 12 proc. dział administracji. Powierzenie tego działowi bezpieczeństwa lub zewnętrznej firmie to jedynie 2 proc. oraz 1 proc. odpowiedzi ankietowanych. Aż 16 proc. badanych nie wykazuje jakichkolwiek działań mających na celu zabezpieczenie przed cyberatakami oraz ich skutkami.
Pełny raport możecie zamówić bezpłatnie na stronie T-Mobile. Jeśli temat cyberbezpieczeństwo dotyka was w jakikolwiek sposób, warto zapoznać się z danymi. Być może dzięki zdobytym informacjom uda wam się wdrożyć skuteczne mechanizmy zabezpieczające lub przekonacie do tego odpowiednie osoby w firmie, w której pracujecie.
Plus triumfuje, Play na kolanach, reszta płacze. Przenoszenie numerów w Polsce (2019)
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.