Szef Google ogłosił, że od uruchomienia sklepu z aplikacjami dla Androida do dziś deweloperzy piszący pod wspomnianą platformę zgarnęli aż 80 miliardów dolarów. W zasadzie zgarnęli nieco więcej, gdyż Google pobiera od twórców prowizję od sprzedaży. Ta wynosi aż 30 proc.
To, że pisanie aplikacji na platformy mobilne może być dochodowe, nie jest żadną tajemnicą. Niech dowodem będzie informacja o łącznej kwocie zarobionej przez deweloperów skupionych na Google Play. Sklep z programami i grami dla Androida pozwolił zarobić twórcom aż 104 miliardy dolarów, z czego aż 80 miliardów trafiło bezpośrednio do ich kieszeni. Pozostałe 30 proc. zainkasowało Google w ramach opłaty-prowizji.
Ile naprawdę zarabiają twórcy aplikacji i gier dla Androida?
Odpowiedź, jak to przeważnie bywa, może być tylko jedna — to zależy. Każde studio i każdy deweloper zarabiają na różnych poziomach i ciężko mówić tutaj o wspólnym mianowniku. Niemniej, dzięki CEO Google dowiedzieliśmy się, że programiści tworzący dla platformy Android zgarnęli razem aż 80 mld dolarów. Nie mówimy jednak o roku, dwóch, pięciu czy nawet 10 latach, ale o okresie od początku istnienia platformy zakupowej dla Androida aż po dziś.
Today, @sundarpichai shared that developers around the world (excl. China) have earned more than $80 billion to date on @GooglePlay. Our platform can’t succeed without the help of our developer ecosystem, so a huge thank you for all you do!
— Hiroshi Lockheimer (@lockheimer) February 4, 2020
Sklep wystartował w pierwszej połowie 2012 roku i przez ten czas przechodził kilkukrotny rebranding. Dziś platforma znana jest jako Google Play Store lub jak kto woli — Sklep Play i w dalszym ciągu pozwala generować firmie oraz twórcom zyski. W ramach prowizji od sprzedanych programów i aplikacji, do kieszeni Google trafiło aż 24 mld dolarów. To daje nam około 3 mld rocznie. Nieźle, prawda?
Niestety (dla deweloperów Androida), to nie Google Play przynosi twórcom największe zyski. Na tym tle znacznie lepiej wypada App Store. Już w 2018 roku Apple przekroczyło barierę 100 mld dolarów, a to o 30 mld dolarów więcej niż w 2017. Aż „strach pomyśleć”, jak maluje się aktualny progres giganta.
To, że deweloperzy działający w ramach App Store statystycznie mają szansę zarobić więcej, nie oznacza, że nie twórcy nie mają czego szukać w Google Play. Przypomnę jeszcze na koniec — mówimy o 80 mld dolarach przychodu generowanego przez rzeczoną platformę.
Czujesz się przytłoczony reklamami na YouTube? Nic dziwnego, Google kosi na nich fortunę
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.