Od dnia 1 lipca 2022 roku szykują się solidne zmiany związane z „roaming jak w domu” w UE (roaming). Wreszcie ochrona praw konsumenta będzie działać jak należy. Co jest konkretnie planowane, dowiesz się z tego wpisu.
- UE chce wprowadzić konieczność powiadomienia o dodatkowych opłatach.
- Taka sama ilość internetu mobilnego ma być dostępna w kraju oraz za granicą.
- Stawia się na powszechność informacji w celu uświadomienia klienta.
Nowe przepisy w „Roam Like at Home” w UE
Pięć lat temu dokonała się rewolucja jeżeli chodzi o roaming w UE. Wszystko to za sprawą inicjatywy „Roam Like at Home”. Została wprowadzona dokładnie 15 czerwca 2017 roku w wyniku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Zasada ta ustanowiła zrównanie cen za połączenia (głosowe, SMS-owe lub transfer Internetu) wykonywanych na terenie UE w stosunku do krajowych operatorów.
Teraz inicjatywa została przedłużona na kolejne 10 lat, czyli do 2032 roku. W ramach nowelizacji doczekamy się kilku korzystnych zmian. Nareszcie konsument został dostrzeżony jako najważniejszy podmiot w gospodarce. Firmy i obywatele namacalnie odczują skutki nowych regulacji. Korzystanie z usług stanie się dogodniejsze oraz bardziej przejrzyste.
Nowością w „Roam Like at Home” jest koncentracja na jakości obsługi. Oznacza to, że konsumentom należy oferować takie same usługi za granicą jak i w kraju macierzystym. Pod warunkiem że dana usługa jest dostępna tu i tu. Jeżeli w swojej ojczyźnie posiadasz obsługę sieci 5G, masz mieć to zagwarantowane również w krajach Uni Europejskiej.
Podróżując za granice często, dochodzi do sytuacji przełączanie się na sieci nieznane, które naliczają horrendalne opłaty. Od teraz operator ma obowiązek Cię o tym poinformować, co więcej jeśli opłaty wzrosną do górnego określonego limitu, powinien również automatycznie wyłączyć taką „przyjemność”.
Od teraz operatorzy są zmuszeni do informowania swoich klientów o jakości usługi oraz wysyłania SMS-a z informacją, czy istnieje możliwość wzrostu jej opłaty.
Dodatkowo jeśli klient nie może uzyskać dostępu do ujednoliconego numeru alarmowego, jakim jest 112; operator będzie musiał zapewnić alternatywne, w pełni bezpłatne rozwiązanie.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.