Jak Polacy niszczą smartfony? Kto robi to częściej – kobiety czy mężczyźni? Wolimy sprzęt naprawić, czy od razu kupić sobie nowy telefon? Na te pytania odpowiada najświeższy raport firmy Digital Care.
Międzynarodowy Dzień Naprawy jest dla firmy Digital Care idealną okazją do zbadania tego, w jaki sposób nasze smartfony najczęściej ulegają zniszczeniu. Niektóre przypadki mogą Cię zaskoczyć!
Polacy niszczą smartfony na potęgę
Jak podaje firma, w ubiegłym roku już co drugi Polak uszkodził swój smartfon. Digital Care zaznacza też, że niestety coraz więcej użytkowników nie decyduje się na naprawę sprzętu, a po prostu kupuje nowy telefon.
Według badań sprzęty częściej psują kobiety i osoby młode w wieku 18-29 lat – aż 63% przyznaje się do zniszczenia smartfona. Najbardziej dziwi jednak miejsce, w którym najczęściej dochodzi do takich wypadków – to bowiem nasz dom.
Jak zaznacza firma Digital Care, aż 40% badanych uszkodziło swoje sprzęty właśnie w domowym zaciszu. Najczęściej w takich wypadkach cierpią wyświetlacze naszych smartfonów – to usterka, którą dotyka aż 75% urządzeń. Kolejne na liście najczęstszych uszkodzeń są obudowa, głośnik, kamera lub gniazdo USB.
Co ciekawe, najczęściej smartfony niszczymy po prostu gdy…wypadają nam one z rąk! To aż 36% sytuacji. Często nasze sprzęty wysuwają się też z plecaków, czy kieszeni (18%) lub zostają zalane/ wpadają do wody (18%). 6% badanych osób twierdzi, że do zniszczenia doszło w sposób niecodzienny – na przykład ich sprzęt został zgnieciony lub zniszczony przez zwierzaka.
Coraz rzadziej konsumenci zalewają smartfony, ponieważ te z roku na rok są bardziej odporne na wodę. To dobrze, ponieważ w taki sposób uszkodzone urządzenie często nie nadaje się do naprawy. Szczególnie słodkie lub słone płyny wnikają do wnętrza telefonu, wywołując korozję. Jeśli dostaną się do płyty głównej, gdzie występują duże napięcia, wtedy nic nie da się zrobić.
– zaznacza Mateusz Kukla, ekspert iMad.
A w jaki sposób dbamy o bezpieczeństwo naszych sprzętów? Najczęściej stawiamy na etui (64%) i szkło ochronne (61%). 1/3 z nas wybiera również folię ochronną czy pokrowiec na smartfona. Na ubezpieczenie sprzętu decyduje się jedynie 13% Polaków.
Polacy nie dbają o ekologię?
Wracając do kwestii naprawy sprzętu – na ten krok decyduje się jedynie 44% badanych. Według większości Polaków jest to zbyt drogie i nieopłacalne (61% badanych). Jak wiadomo, zakup nowego sprzętu to nie najbardziej ekologiczne rozwiązanie – w tej kwestii na przestrzeni lat jednak niewiele się zmienia, a sprzęty chętnie wymieniamy nawet co niespełna dwa lata:
Z naszych danych wynika, że Polacy wolą kupić nowy smartfon, niż zadbać o ten stary. Połowa użytkowników deklaruje, że wymienia telefon co dwa lata. Zapominamy przy tym o bardzo ważnym aspekcie środowiskowym. Naprawione i odnowione urządzenie, które zyskuje kolejne życie generuje 90% mniej e-odpadów, dwutlenku węgla i zużycia wody, nie wspominając o dużo mniejszym zużyciu surowców naturalnych niż w przypadku zakupu nowo wyprodukowanego sprzętu.
– dodaje Anna Kozłowska-Pietraszko.
Przeczytaj również
Wszyscy chcą być tylko w T-Mobile. Stale uciekamy od innych operatorów
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.