Polacy prędzej porzucą Instagrama i Facebooka niż YouTube i Netflix? Tak wskazuje najświeższy raport. Część jest nawet w stanie zdobyć się na oglądanie wideo w gorszej rozdzielczości dla dobra planety!
Najświeższy raport „Cyfrowy ślad technologii. Cyfrowa ekologia w życiu Polaków” autorstwa the:protocol zdradza, na czym Polakom w sieci zależy najbardziej. Jak się okazuje, wielu nie zamierza rezygnować z Netflixa nawet po wprowadzeniu przez firmę kontrowersyjnych zmian dotyczących dopłaty za dzielenie konta.
Badacze zapytali Polaków, co ci byliby skłonni zrobić, aby ograniczyć ślad węglowy związany z korzystaniem z technologii w swoim wolnym czasie. Okazuje się, że najchętniej ograniczyliśmy czas w mediach społecznościowych. Taką chęć deklaruje aż 47% respondentów.
Taki wynik nie jest zaskoczeniem – narracja dotycząca szkodliwości social mediów jest z nami nie od dziś. Często marnujemy tam zdecydowanie zbyt wiele czasu, który moglibyśmy spożytkować w znacznie lepszy sposób.
Nie dziwi więc, że Polacy najliczniej wskazują na gotowość ograniczenia korzystania z mediów społecznościowych. Pytanie tylko, czy na gotowości się nie skończy.
Kolejny najczęściej wskazywany przez Polaków krok to rzadsze ładowanie baterii sprzętów posiadanych w domu (43%). Na podium znalazło się także ograniczenie czasu korzystania z muzycznych mediów streamingowych (37%).
Netflix i YouTube – z tego tak chętnie już nie rezygnujemy
Dopiero czwartą pozycję zajmuje ograniczenie korzystania z mediów streamingowych (np. YouTube, Netflix) – taką gotowość zgłosiło 36% badanych, czyli o 11% mniej niż w kwestii mediów społecznościowych.
Nie jest to zaskoczeniem – serwisy streamingowe w dużej mierze zastąpiły nam zarówno telewizję, jak i kino. Dają nam dostęp do ogromnej bazy produkcji filmowych i serialowych.
W obliczu ostatnich zmian Netflix może jednak sporo stracić na rzecz konkurencji, takiej jak Disney+, HBO Max czy Amazon Prime Video. Te serwisy nie zmuszają bowiem klientów do dopłacania za dzielenie kont, a oferują tak samo ciekawą, a może nawet w niektórych przypadkach bogatszą bibliotekę treści.
Kolejno 26 i 22% badanych zdecydowałoby się nawet na takie poświęcenie, jak konsumowanie treści – grafik oraz wideo – w niższej rozdzielczości.
Ciekawe, ilu Polaków w rzeczywistości zdecydowałoby się na podjęcie kroków proponowanych przez badaczy – mam dziwne przeczucie, że niewielu. Dobra wiadomość jest za to taka, że znaczna większość Polaków zdaje się rozumieć wpływ korzystania z nowych technologii na naszą planetę.
Nasze dane pokazują, że badani Polacy są gotowi zmieniać swoje konkretne zachowania, bardziej świadomie postępując m.in. w kwestii ładowania i wyłączania urządzeń, drukowania dokumentów czy korzystania z mediów społecznościowych.
Przyznają też, że kwestie ekologiczne mogłyby być dla nich argumentem. Wyraźnie widać, że stoimy u progu zmian, które wpłyną na życie prywatne i zawodowe.
– dodaje Paulina Berska z serwisu the:protocol.
Przeczytaj również
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.