Wyłudzanie danych dotyka Polaków coraz częściej. Liczba takich przypadków w ostatnich latach drastycznie wzrosła. Jak chronimy się przed wyciekami danych i atakami?
Oszuści coraz śmielej sięgają po dane Polaków. Jak wynika z najświeższego raportu przygotowanego przez serwis ChronPESEL.pl, aż 1/3 z nas w ciągu ostatniego roku napotkała na sytuację, w której hakerzy chcieli wyłudzić nasze dane.
Nic w tym dziwnego – na łamach gsmManiaKa regularnie informujemy o kolejnych scamerskich sztuczkach oszustów, którzy chcą dobrać się nie tylko do naszych danych, ale i pieniędzy.
Wyłudzanie danych Polaków. Coraz więcej z nas pada ofiarą
Wyłudzeń Polacy doświadczają zarówno za pośrednictwem fałszywych maili, telefonów, jak i podejrzanych linków. Co istotne, grupa internautów, która padła ofiarą tego typu przestępstw, jest jednak znacznie mniejsza. To około 12% Polaków. Dodatkowo 13,2% z nas doświadczyło natomiast wycieku prywatnych danych z firm prywatnych i instytucji publicznych.
Co więcej, według statystyk Polacy coraz częściej padają ofiarą wyłudzenia danych. W 2022 roku do Urzędu Ochrony Danych Osobowych zgłoszono niemal 13 tysięcy przypadków naruszeń danych osobowych, podczas gdy w 2020 było ich tylko 7,5 tysiąca.
Polacy twierdzą też w 63,5%, że podmioty odpowiedzialne za wyciek powinny informować poszkodowanych o takim zajściu. Niestety nie zawsze się tak dzieje. Nieco mniej interesuje nas za to, do kogo trafiły wyciekłe informacje (54,8%), jakie skutki może mieć wyciek (49,5%) czy rekomendacje działań, które powinniśmy podjąć (45,4%).
Na szczęście tylko co 3. ankietowany oczekuje w takiej sytuacji rabatu na usługi firmy, z której doszło do wycieku. To świadczy o tym, że coraz większa grupa Polaków rozumie, że ich dane to nie towar, którym można handlować i rozumie, że konsekwencje wycieku danych mogą mieć dla nich poważne skutki.
– dodaje ChronPESEL.pl
A co robimy, aby zapobiec wyciekowi danych? Większość z nas zachowuje ostrożność w podawaniu swojego numeru PESEL (94%), a także co niezwykle ważne – nie klika w złośliwe linki, które docierają na nasze smartfony czy skrzynki mailowe (92%).
Co ciekawe, prawie 70% badanych zawsze sprawdza też, czy dane osobowe przekazywane firmom lub instytucjom mogą zostać dostarczone także ich biznesowym partnerom.
Przeczytaj również
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.