Polacy nie mają już ochoty na kupno nowych sprzętów – nie interesuje nas już elektronika? Tak twierdzi najnowszy raport EY. Mamy już dość śledzenia trendów i podążania za zbędnymi modami.
Rynek smartfonów nie ma się w ostatnim czasie najlepiej. Klienci nie są wcale zainteresowani kupnem kolejnego nowego modelu telefonu, których w sprzedaży jest już tyle, że ciężko się w tym wszystkim połapać.
Firma EY postanowiła przyjrzeć się wyborom Polaków i sprawdzić, co stoi za coraz mniej spontanicznymi wyborami zakupowymi. Okazuje się, że większość z nas nie ma już ochoty podążać za trendami.
Nowa elektronika jest nam zbędna?
Jak podaje raport EY, aż 73 procent badanych nie odczuwa potrzeby podążania za najnowszymi trendami w modzie. Co więcej, aż 78 procent stara się naprawiać rzeczy, zamiast je wymieniać.
Ten drugi wynik może zaskakiwać, bo jednak często spotykamy się z podejściem konsumentów, którzy nie mają ochoty bawić się w naprawy i od razu wymieniają sprzęty. To może się powoli zmieniać zarówno dzięki rozpowszechnieniu się eko ideo zero waste, jak i inflacji. Polacy częściej chcą oszczędzać i lepiej dbać o posiadane już urządzenia.
Jakie zachowania według raportu EY cechują obecnie typowego polskiego konsumenta? To osoba, która nie czuje potrzeby podążania za najnowszymi trendami – zarówno w modzie (73 proc. wskazań), jak i w obszarze technologii (64 proc.).
Obecnie obserwujemy zmianę trendów konsumpcyjnych, gdzie ostentacyjne okazywanie bogactwa i nadmierna konsumpcja ustępują miejsca oszczędności i przemyślanym zakupom.
Ludzie coraz mniej zależą od posiadania nieruchomości, samochodów i najnowszych gadżetów, preferując bardziej świadomą konsumpcję, która staje się symbolem nowoczesnego konsumenta.
– tłumaczy Robert Krzak, ekspert ds. sektora handlu i produktów konsumenckich EY.
Jak dodaje ekspert, w odpowiedzi na te zmiany przedsiębiorcy w Polsce starają się proponować konsumentom coraz to nowe modele sprzedażowe, na przykład wynajem. Takie opcje są już dostępne w polskich sklepach, czy na przykład u operatorów nad Wisłą, w tym w Plusie czy Phox.
Co jeszcze robią Polacy, by oszczędzić w czasach inflacji? Wśród innych działań konsumentów związanych z inflacją znalazł się zakup rzeczy używanych (65%) oraz kupowanie mniejszej ilości odzieży (43%).
Co więcej, 62% uczestników badania dobrze czuje się we własnej skórze i nie widzi potrzeby stosowania kosmetyków, a dla 60% osób marki nie są szczególnie istotne podczas robienia zakupów.
Przeczytaj również
Bateria iPhone 14 Pro nadaje się tylko do wymiany? Użytkownicy narzekają na Apple
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.