UOKiK nałożył karę na operatora Vectra – firma musi oddać pieniądze poszkodowanym klientom, których zapewne będzie całkiem sporo. Co takiego przeskrobała Vectra? Chodzi o dodatkową usługę włączaną automatycznie.
UOKiK nie pierwszy raz zmuszony jest do przyglądania się poczynaniom Vectry. Firma dała Urzędowi ku temu kolejny powód – chodzi o automatyczne uruchamianie usług, na której klienci nie do końca świadomie wyrażali zgodę.
Jak podaje UOKiK, przed majem 2020 roku część ofert promocyjnych, na podstawie których Vectra zawierała umowy z abonentami, przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego pod nazwą „Bezpieczny Internet”.
Tym samym jego aktywacja była wymogiem uzyskania korzystniejszych warunków umowy – z usługi nie można było zrezygnować w momencie zawierania umowy.
W zależności od oferty, przez pierwsze dwa lub cztery miesiące usługa była darmowa. Później konieczne było zrezygnowanie z usługi dodatkowej, jeśli nie chcieliśmy za nią płacić. W innym wypadku Vectra doliczała nam do rachunku 6,90 złotych miesięcznie.
Włączenie dodatkowych, płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta. Chodzi o zapewnienie realnego wyboru i możliwości odmowy.
Konsument powinien zadecydować, czy świadczenie jest mu potrzebne i czy chce ponosić związane z nim koszty, które wykraczają poza uzgodnioną opłatę za usługę podstawową, np. dostępu do internetu lub telewizji
– tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
UOKiK: Vectra musi zwrócić pieniądze poszkodowanym
Co spotka Vectrę w związku z naruszeniem praw konsumenta? Spółka musi pozytywnie rozpatrzyć odrzucone wcześniej reklamacje dotyczące „Bezpiecznego Internetu” oraz zwrócić pobrane za nią środki – do 24 płatności, czyli do 165,60 złotych dla jednego klienta.
Co więcej, podwyższone opłaty za maksymalnie pięć pierwszych faktur zostaną zwrócone wszystkim abonentom, którzy zawarli umowę w oparciu o warunki oferty promocyjnej i zrezygnowali z niej przed otrzymaniem piątej faktury.
Vectra musi oddać pieniądze obecnym, ale i byłym już klientom. Firma poinformuje konsumentów w indywidualnych wiadomościach, na stronie internetowej i na Facebooku.
Warto dodać, że od maja 2020 roku Vectra nie ma już takiej oferty. Od tego czasu nowe promocje nie zawierają już takiego warunku. Bezpieczny internet to teraz opcja dodatkowa, bez wpływu na warunki świadczenia głównego.
UOKiK przygląda się też poczynaniom gigantów streamingowych w Polsce, w tym Netflixa, YouTube czy HBO Max:
UOKiK będzie badał nieprawidłowości YouTube, Netflixa, HBO. Będą się gęsto tłumaczyć
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.