Vectra rozwścieczyła ostatnio klientów podwyżkami cen i klauzulą inflacyjną. Teraz operator musi mierzyć się z postępowaniem UOKiK. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tłumaczy, że Vectra popełniła sporo błędów.
Kilka dni temu Vectra poinformowała o zmianach w cennikach uwzględniających klauzulę inflacyjną. Ma ona dotknąć m.in. tych klientów, którzy nie doświadczyli podwyżek cen za usługi w 2023 roku.
Ta informacja spotkała się ze sporą niezgodą ze strony klientów. Ci postanowili zwrócić się o pomoc do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK weryfikuje klauzule inflacyjne Vectra
Dziś prezes UOKiK informuje o wszczęciu postępowania w sprawie klauzul inflacyjnych u operatora, które pojawiły się w umowach Vectry w 2022 roku. Takie klauzule upoważniły operatora do zmian wysokości opłat w zależności od sytuacji gospodarczej.
Prezes UOKiK przeprowadził w tej sprawie postępowanie wyjaśniające i już dziś postawił spółce zarzuty stosowania niedozwolonych postanowień. Vectra przyznaje sobie uprawnienia do jednostronnych zmian umów. Takie działania dla klientów są niejednoznaczne i nieczytelne.
Klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść przedsiębiorców. Priorytetem jest także, aby konsumenci wiedzieli, jakie są zasady świadczenia usług w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić. Przedsiębiorcy nie mogą w umowach terminowych jednostronnie zmieniać istotnych elementów trwającego zobowiązania
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Tymczasem klienci Vectry donoszą m.in., że „miesiąc po podpisaniu tej umowy firma podwyższa opłaty za usługę na zdecydowaną większość okresu jej obowiązywania o nieznaną w momencie jej zawierania kwotę”.
Pytają też: „Dlaczego firma nie mogła przygotować oferty z uwzględnieniem prognozowanej inflacji za zeszły rok bez takich zagrywek?”.
Cena usługi jest tym elementem, który powinien być jasno i zrozumiale komunikowany na etapie zawierania umowy, zaś skutki zobowiązania powinny być w każdych warunkach możliwe do przewidzenia dla konsumentów. […]
– dodaje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jeśli zarzuty wobec Vectry potwierdzą się, spółce grozi kara do 10% obrotu. W sprawie klauzul inflacyjnych toczą się postępowania wyjaśniające także wobec operatorów Orange, P4, T-Mobile i Multimedia Polska.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.