Wyszukiwarka Google się pogorszyła? Znalezienie wartościowych treści nie jest już tak łatwe jak kiedyś – Google potwierdza. Wszystkiemu winna jest sztuczna inteligencja?
Zauważyłeś ostatnio, że wyszukiwarka Google nie daje tak dokładnych wyników, jakbyś tego oczekiwał? Cóż, nie jesteś jedyny. Za sprawdzenie tego zabrali się nawet naukowcy. Co się okazało?
Zespół naukowców pod kierownictwem Uniwersytetu w Lipsku, Uniwersytetu Bauhaus w Weimarze oraz Centrum Analizy Danych Skalowalnych i Sztucznej Inteligencji przeprowadził roczny eksperyment badawczy, aby sprawdzić, czy wyszukiwarka Google rzeczywiście się pogarsza.
Odpowiedź okazała się jednoznaczna, i raczej nie ucieszy internautów. Okazuje się, że nie tylko Google daje ostatnio gorsze wyniki. Podobnie jest też w innych wyszukiwarkach, w tym Bing czy DuckDuckGo.
Winowajcą jest m.in.… sztuczna inteligencja. Choć AI miało nam przede wszystkim pomagać, to nie dziwi szczególnie fakt, że może też sporo namieszać.
Badanie wykazało, że we wszystkich wyszukiwarkach strony o wyższej pozycji w rankingu często wykazywały „oznaki niższej jakości tekstu”, w szczególności spam SEO.
SEO to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek – polega na takiej optymalizacji zawartości strony internetowej, by ta zajęła jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dobrze wypozycjonowana strona wcale nie musi być jednak tą najbardziej wartościową. I tu tkwi największy problem.
Ten rośnie dodatkowo, gdy do generowanego przez ludzi spamu SEO dołącza także ten od sztucznej inteligencji – chociażby ChatGPT. Wykorzystywanie narzędzia od OpenAI w ostatni roku wpłynęło znacznie na wzrost liczby treści o bardzo niskiej jakości.
Naukowcy zwracają uwagę na rosnący trend uproszczonych, powtarzalnych i potencjalnie generowanych przez sztuczną inteligencję treści. Co więcej, sam Google także generuje wyniki wyszukiwania przez AI, np. rozwijając Google Bard.
Jeśli w przyszłości nic się nie zmieni, treści proponowane nam przez wyszukiwarki mogą okazać się jeszcze mniej przydatne. Co jednak istotne, gigant z Mountain View sam zauważył już ten problem i znów pracuje nad udoskonaleniem algorytmu proponującego nam treści.
Mapy Google odwalą za Ciebie całą robotę – jeszcze bardziej niż zwykle
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.