Dodatkowy rok gwarancji po naprawie urządzenia – to najnowszy pomysł Unii Europejskiej na to, aby walczyć z elektrośmieciami. Producenci muszą się dostosować – a do tego sprzedawać części do urządzeń w niższych cenach!
Rada Europejska i Parlament Europejski wprowadzają kolejne zmiany. Te mają sprawić, że z naszych smartfonów będziemy korzystać dłużej. Tym razem dotyczą prawa do naprawy i gwarancji.
Unia Europejska nakazuje bowiem producentom elektroniki konieczność zapewnienia klientom dodatkowego roku gwarancji po tym, jak ich urządzenia popsują się i zostaną przez nich naprawione.
Unia nałoży także na producentów obowiązek dokonania niezbędnych napraw w rozsądnym terminie. Jednocześnie klient stale ma mieć prawo wyboru między naprawą a wymianą wadliwych produktów, które są objęte gwarancją.
Co więcej, producenci będą także zobowiązani do oferowania części zamiennych w “niewygórowanych” cenach, a także podawania szczegółowych informacje na temat części zamiennych bezpośrednio na swoich stronach internetowych.
Poczta Polska wkracza w XXI wiek. Może dzięki temu ktoś do niej wróci
Dodatkowy rok gwarancji w UE. Dla jakich sprzętów?
Nowe zasady w prawie do naprawy zostaną zastosowane nie tylko w smartfonach, smartwatchach, laptopach czy tabletach, ale także pralkach, zmywarkach, lodówkach, odkurzaczach itd.
Co więcej, UE zapowiada także specjalną stronę internetową – platformę naprawczą, na której to będziemy mogli znaleźć interesujące nas punkty naprawcze wszędzie na terenie Unii Europejskiej.
Dzięki dzisiejszemu porozumieniu Europa dokonuje jasnego wyboru naprawy zamiast utylizacji. Ułatwiając naprawę wadliwych towarów, nie tylko dajemy nowe życie naszym produktom, ale także tworzymy dobrej jakości miejsca pracy, zmniejszamy ilość odpadów, ograniczamy naszą zależność od zagranicznych surowców i chronimy nasze środowisko.
– komentuje Alexia Bertrand, belgijska sekretarz stanu ds. budżetu i ochrony konsumentów.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.