Vectra nareszcie się poddaje – operator rezygnuje z klauzul inflacyjnych, które pozwalały mu podnosić ceny usług nawet dwa razy w roku w już podpisanych umowach. UOKiK dopiął swego – klienci będą zachwyceni.
W 2022 roku Vectra postanowiła po raz pierwszy wprowadzić klauzule inflacyjne – to odpowiedź na niepewne czasy pandemii, wojny i inflacji. Operator uznał, że wprowadzi do umów z konsumentami klauzule upoważniające do zmian wysokości opłat za usługi telekomunikacyjne w zależności od sytuacji gospodarczej.
W ten sposób chciał się zabezpieczyć i dać sobie furtkę do tego, by podwyższać ceny abonamentu w czasie trwania umowy.
Saga Vectra kontra UOKiK dobiega końca. Koniec podwyżek
Sprawą klauzuli inflacyjnych jeszcze w 2022 roku zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zdaniem UOKiK takie działania były bezprawne i narażały klientów na koszta, których nie mogli być świadomi podczas podpisywania umowy. Co więcej, cena mogła zmienić się tuż po podpisaniu umowy.
WhatsApp: udostępnianie plików jeszcze w żadnym komunikatorze nie było tak łatwe
Vectra zastrzegała, że podwyżka cen może nastąpić gdy zmienią się przepisy prawa, wzrosną podatki, koszty świadczonej usługi czy znacząco ulepszy się jej jakość. Co więcej, operator zaznaczył, że mógłby zmieniać cenę nawet dwa razy w roku.
Rozliczenia miały być poparte danymi z Rocznego Wskaźnika Cen Towarów i Usług Konsumpcyjnych (CPI) z Głównego Urzędu Statystycznego.
Koniec podnoszenia cen
UOKiK przyglądał się sprawie długo, ale wreszcie w życie wchodzi decyzja Urzędu, na mocy której Vectra nie może stosować wymyślonej przez siebie klauzuli.
Przyznaje to sam operator w swoim nowym oświadczeniu:
Potwierdzamy, że od 11 kwietnia 2024 roku zmieniliśmy treść naszych umów abonenckich dla nowych klientów jak i tych, którzy zmieniają dotychczasowe kontrakty. Zmienione zostały, między innymi, zapisy dotyczące tak zwanych klauzul waloryzacyjnych. W myśl nowych postanowień, nie będziemy dokonywać waloryzacji opłat abonenckich w okresie zobowiązania.
– tłumaczy operator.
Poskutkowała też kara nałożona na Vectrę przez UOKiK. Ten w ubiegłym roku kazał firmie zapłacić 22 miliony złotych.
Klienci Vectry mogą więc odetchnąć z ulgą – przynajmniej ci, którzy nie zmienili jeszcze dostawcy.
Płacisz za prywatność na Facebooku? Unia Europejska głośno się na to nie zgadza
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.