PayPal musi zapłacić aż ponad 100 milionów złotych kary, nałożonej na giganta przez polski UOKiK. To z uwagi na niewłaściwe praktyki, których – jak się okazuje – była cała masa.
PayPal to serwis do płatności internetowych, z którego globalnie korzystają miliony użytkowników. Amerykańskiemu gigantowi w ostatnich latach postanowił przyjrzeć się nasz rodzimy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który to uznał, że PayPal stosuje niedozwolone klauzule. Kara za tego typu działalność wyniosła firmę aż 106,6 milionów złotych.
100 milionów kary dla PayPal. Za co?
Co takiego obudziło sprzeciw UOKiK w działalności Paypal? Urząd zakwestionował postanowienia w „Umowie z użytkownikiem PayPal”. Dokładniej chodzi o klauzule zawierające 34 działania zabronione użytkownikom oraz katalog przykładowych sankcji.
Wśród nich znalazły się m.in. zapisy mówiące o ukaraniu użytkownika już za samą próbę skorzystania z zablokowanego konta. PayPal uznał też, że nie wolno „naruszać żadnych przepisów prawa, ustaw, zarządzeń lub regulacji (np. dotyczących usług finansowych, ochrony konsumentów, nieuczciwej konkurencji, zakazu dyskryminacji i nieuczciwej reklamy)”. To wg PayPal może się skończyć nałożeniem niedookreślonych sankcji.
Sankcje dla klientów na każdym kroku
Tym samym naruszenie jakiegokolwiek przepisu upoważniało PayPal do zastosowania sankcji. Naruszenie mogłoby nawet nie mieć związku z korzystaniem z konta PayPal, przez co konsumenci mogliby nie wiedzieć, że zrobili coś niewłaściwego dla zawartej umowy.
PayPal miał więc prawo „w dowolnej chwili” i „według własnego uznania” zablokować pieniądze użytkownika „w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne”. Firma mogła też nałożyć na klienta wymóg zapłaty kwoty 2500 USD lub większej, zamknięcia konta bez uprzedzenia i odmowę świadczenia usług w przyszłości.
Oto jak wyrok komentuje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny:
Charakter naruszeń jest bezprecedensowy. Dla konsumenta korzystanie z usług PayPal na podstawie zakwestionowanych klauzul jest nieprzewidywalne. Klauzule PayPal są ogólne, wieloznaczne i niezrozumiałe. Konsument, czytając te postanowienia, nie może przewidzieć, które z jego działań mogą zostać uznane za zabronione, a także jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone przez przedsiębiorcę.
W związku z tym PayPal ma nieograniczoną możliwość dowolnego decydowania o tym, czy użytkownik popełnił czyn zabroniony i jaka spotka go za to kara, którą może być choćby zablokowanie pieniędzy na koncie
Te niezrozumiałe, skomplikowane i niejasne nawet dla Urzędu zasady i sankcje sprawiły, że PayPal musi zapłacić za swoje działania bardzo wysoką grzywnę – w wysokości ponad 100 milionów złotych. To zdecydowanie jedna z najwyższych kar UOKiK, o jakich donosiliśmy. W lipcu karę (znacznie niższą), otrzymał też Vinted:
Źródło: UOKiK
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.