Vectra mieszała klientom bezprawnie w umowach, a następnie zmieniała ceny usług. Teraz musi zapłacić za to surową karę nałożoną przez UOKiK, o ile apelacja nic nie da. Mowa o 22 milionach złotych.
UOKiK wygrał właśnie w sądzie z Vectrą. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie spółki. To oznacza, że Vectra najprawdopodobniej będzie musiała zapłacić nałożoną przez UOKiK na firmę karę. Ta wynosi ponad 22 miliony złotych. Co więcej, klienci operatora mają według decyzji UOKiK otrzymać od operatora zwrot części opłaconego abonamentu – choć Vectra wciąż się z tym wyrokiem nie zgadza.
Vectra musi zapłacić za zmiany w umowach
Wyrok, o jakim mowa dotyczy decyzji Prezesa UOKiK z 2022 roku. Chodzi o sytuację, w której Vectra bez żadnej podstawy prawnej i zgody konsumentów zmieniła postanowienia umowy na czas nieokreślony. Skutkowało to oczywiście podwyżką cen dla klientów – zarówno za internet, jak i za telewizję.
Operator informował klientów o podwyższeniu opłaty abonamentowej za każdą z usług telekomunikacyjnych o 5 złotych miesięcznie – telewizji lub dostępu do internetu (60 zł lub 120 zł w skali roku).
Klienci mogli zgodzić się na bezprawie proponowanie zmiany lub wypowiedzieć umowę z operatorem. Wielu więc ostatecznie godziło na takie rozwiązanie – operator wykorzystywał fakt, że „to tylko 5 złotych”, a użytkownicy nie mieli ochoty na zamieszanie związane ze zmianą dostawcy usług.
Wysoka grzywna może nie ominąć operatora
Choć Vectra odwołała się od kary nałożonej przez UOKiK w 2022 roku, sąd oddalił wniosek operatora. Kara w wysokości 22 231 676 złotych zostaje więc podtrzymana. Operator musi także poinformować klientów o przysługującym im prawie do rekompensaty w postaci zwrotu opłat abonamentowych w zakresie podwyżki, wprowadzonej przez niezgodną z prawem klauzulę.
Wyrok sądu w sprawie praktyk spółki Vectra to ważny sygnał dla konsumentów i całej branży. Od wielu lat podkreślamy, że zmiana istotnych warunków umowy na czas nieoznaczony może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Aktualizacja – stanowisko Vectra:
Nie zgadzamy się z niekorzystnymi rozstrzygnięciami, wyrok jest nieprawomocny, dlatego będziemy składać apelację. Dalsze kroki podejmiemy po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia wyroku i jego dokładnej analizie. Do tego czasu nie będziemy udzielać szczegółowych informacji oraz komentować tej sprawy.
UOKiK ukarał w lipcu także dwie firmy, zajmujące się wystawianiem fałszywych opinii w takich serwisach jak ZnanyLekarz czy Mapy Google:
Fałszywe opinie i wprowadzenie Polaków w błąd. UOKiK nie ma dla nich litości
Źródło: UOKiK na X
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.