Jak chronić obywateli przed oszczędnościami na tanich pojazdach elektrycznych? Najlepiej nałożyć na nie 100% podatek i ogłosić sukces tuż przed wyborami. Oby u nas nikt nie wpadł na taki pomysł.
Pojazdy elektryczne przeżywają rozkwit. W dużej mierze dzieje się tak dzięki niedrogim modelom z Chin, które często można kupić w bardzo przystępnych cenach i promocjach. W USA nikomu się to nie podoba i dlatego rząd nakłada na nie 100% podatek. Podwyżki możemy odczuć wszyscy, bo opodatkowane będą również podzespoły.
100% podatek na pojazdy elektryczne z Chin
100% cło na samochody elektryczne od 27 września. 50% cło na półprzewodniki z Chin. 25% cło na części do smartfonów, takie jak ogniwa czy pamięci – to od 1 stycznia 2025 roku. Takie podatki wprowadziło USA i staje się jasnym, że bycie fanem technologii w tym kraju to droga przez mękę.
Możemy oczywiście myśleć, że to, co dzieje się za oceanem, nie ma na nas wpływu. Przecież iPhone’ów nikt nie robi z chińskich części. Nie? Ekrany od BOE, soczewki w aparatach, części baterii oraz porty USB. Tak wygląda chiński wkład w poprzednią generację. Nie łudź się, że te podatki nie wpłyną na polskie ceny.
Powody? „Ochronienie” amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego przed konkurencją z Chin. Brzmi to świetnie, prawda? Wszyscy lubimy, kiedy wielomilionowe konsorcja są chronione przed stratami, a przeciętny użytkownik może dopłacić dodatkowe 100% do ceny. Dokładnie na takie rządy chce się głosować.
Xiaomi ma już samochód o mocy zawstydzającej Veyrona.
Oby do tego samego nie doszło w Polsce
Na takiej polityce względem chińskich pojazdów na pewno zyskają rządy. Łatanie dziur budżetowych w ten sposób dobrze będzie wyglądać w obietnicach wyborczych. Kto straci na tym najwięcej? Użytkownicy, którym zabierze się możliwość względnie taniego transportu. Zakazać benzyny, opodatkować elektryki i pora na CSa.
Sam nie mam żadnego pojazdu elektrycznego i mieć go nie zamierzam. Nie posiadam również samochodu – i tu również nie mam żadnych planów zakupowych. Patrzę więc na całą sytuację z boku. I widzę kolejne Huawei, które mogło spokojnie dostarczać rozsądną cenowo elektronikę. I robią to – szkoda tylko, że my nie mamy do niej pełnego dostępu.
Życzę Wam i sobie, by takie działania USA skończyły się dla chińskich elektryków tak, jak skończyły się dla Huawei. Ich flagowce mają się lepiej niż kiedykolwiek, a zainteresowanie jest kolosalne. Świetnym przykładem jest Huawei Mate XT.
Źródło: via ArenaEV, opracowanie własne
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.