Czy pomyślałeś kiedyś, żeby sprawdzić, czy Twój smartfon jest faktycznie w 100% sprawny? Wielu klientów nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich urządzenia, choć wydają się działać nienagannie, mogą mieć wadę, która na pierwszy rzut oka nie zwraca uwagi.
Sprawny, tylko czasami się zawiesza
Kogo nie zapytam o telefon to słyszę te same odpowiedzi: „nie mam żadnych problemów, może czasem się zawiesi ale to chwilowe…”. A co jeśli to nie jest chwilowy efekt? Weźmy dla przykładu smartfon HTC One M7, w którym przy wykonywaniu zdjęć pojawiała się filetowa poświata. Słaby aparat? Być może, ale akurat ten efekt był po prostu wadą, która kwalifikowała się do naprawy serwisowej. Podobnie jest z innymi elementami wyposażenia.
Jeśli Twój sprzęt cierpi na wady, które nie doczekały się wzmianki w testach i recenzjach dostępnych w Sieci, warto rozważyć pomysł oddania urządzenia do serwisu. I tak, rozumiem, możesz nie chcieć rozstawać się ze swoim telefonem czy tabletem, bo jest Ci niezbędny do pracy / rozrywki. Ale dobry moment pewnie nigdy nie nadejdzie, a czas gwarancji dobiegnie końca zanim się spostrzeżesz.
Nie warto przy tym popadać w paranoję. Jeśli zauważysz, że urządzenie dziwnie się zachowuje, spróbuj dokładnie sprawdzić, przy jakiej czynności powstaje problem. Jeśli to możliwe, odtwórz warunki i proces powstawania usterki. Jeśli wada staje uwidocznia się w sposób powtarzalny, nie czekaj – zgłoś problem w serwisie.
Serwisujesz sprzęt pod koniec gwarancji? Zobacz, co możesz zyskać
Po pierwsze, serwis kompleksowo przeczyści sprzęt – prawdopodobnie skuteczniej, niż zrobiłbyś to sam.
Po drugie, jeśli któryś z komponentów wymaga naprawy lub wymiany, a serwis nie dysponuje odpowiednim zapasem części, sprzęt może zostać wymieniony na inny – wolny od usterek, o czym pisałem już wcześniej na gsmManiaKu.
Producenci starają się zapewnić wsparcie serwisowe dla urządzeń do końca odpowiedzialności gwarancyjnej ale nie zawsze jest to możliwe. Bardzo często serwis nie dysponuje częściami do urządzeń, które wychodzą z okresu gwarancji albo były tak wadliwe, że często ulegały awarii. A że produkcja dodatkowych komponentów to spory koszt (a od tych każdy producent ucieka), nierzadko najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich jest wymiana uszkodzonego modelu na zupełnie inny model – najczęściej nowszy i lepszy.
Po trzecie, wysyłając sprzęt do serwisu pod koniec gwarancji zyskujesz dodatkowe przedłużenie okresu ochronnego – podam to na przykładzie Samsunga:
- przy wymianie urządzenia na nowe dostajesz 2 lata nowej gwarancji (oczywiście ten okres jest zależny od producenta, gdyż gwarancja to dobrowolne zobowiązanie);
- przy naprawie i wymianie podzespołów dostajesz 3 miesiące gwarancji (w tym przypadku również zależy to od producenta);
- przy opóźnieniach związanych z czasem oczekiwania na urządzenie, możesz otrzymać bonus w postaci akcesorium (to dobrowolna decyzja, więc ciężko traktować ją jako regułę).
Uwaga: nie zawsze naprawa gwarancyjna przebiega bezproblemowo. Jeśli na przykład wysłałeś smartfon, który zaliczył przygodę z wodą, to może się zdarzyć, że Twoja gwarancja zostanie skasowana a serwis Tobie naliczy koszty za transport. Taka polityka nie powinna mieć miejsca w dobrych serwisach – nie powinna, ale nadal takie przypadki się zdarzają.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.