Według najnowszego raportu TrendForce Huawei zmierza w kierunku stagnacji, Lenovo i Xiaomi wyraźnie słabną, HTC zbliża się do przepaści (przez kiepską sprzedaż HTC 10), a olbrzymie wzrosty notują Asus, Vivo i Oppo. Rynek smartfonów zmienia się na naszych oczach.
Już od jakiegoś czasu rynek smartfonów wydaje się być wyjątkowo stabilny, jednak w najbliższym czasie może dojść do małej rewolucji jeśli chodzi o największych producentów na świecie – a mowa tu przede wszystkim o graczach z Chin.
Według najnowszego raportu TrendForce, który próbuje przewidzieć sprzedaż smartfonów w 2016 roku przez poszczególnych chińskich producentów (i nie tylko), Huawei dostarczy w tym roku na rynek ,,tylko” o 10.2% smartfonów więcej niż w zeszłym roku. Oczywiście trudno tu mówić o jakimkolwiek kryzysie, gdyż w obliczu wyraźnego spowolnienia na rynku każdy wyraźny wzrost jest imponujący, jednak dynamika jest znacznie mniejsza, niż pierwotnie przewidywano. Najprawdopodobniej Huawei zbliża się powoli do swojego limitu i wpływy na świecie osiągną stabilny poziom (tak jak to ma teraz miejsce w przypadku Samsunga). W teorii nie jest to sytuacja zła, jednak producent ten ma zdecydowanie większe ambicje – w końcu do 2021 roku planuje zostać największym dostawcą smartfonów na świecie.
Jednak Huawei i tak radzi sobie wyraźnie lepiej niż Xiaomi i Lenovo, które w tym roku mają sprzedać o 13.2 i 15.7% mniej smartfonów niż w zeszłym roku. Firmy te wyraźnie przegrywają z Vivo i Oppo, które zanotują olbrzymie wzrosty – odpowiednio 40.4 i 59.2%! Ważną przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że dla Chińczyków (którzy odpowiadają za największy procent sprzedaży tych firm) wyjątkowo niska cena przestała się już liczyć, a średnia cena sprzedaży wzrosła do 257 dolarów. Jak widać mieszkańcy Państwa Środka zaczęli cenić tych rodzimych producentów, którzy w ich oczach uchodzą za dostawców smartfonów premium.
Analitycy z TrendForce skupili się również na największych producentach z Tajwanu, którymi są oczywiście Asus i HTC. Ta pierwsza firma zaliczy ten rok do bardzo udanych, gdyż wzrost sprzedaży sięgnie 34.4%, dochodząc do poziomu 21.5 mln sprzedanych egzemplarzy. To co prawda mniej niż przewiduje sam producent, jednak w porównaniu do miejscowego rywala i tak Asus ma powody do zadowolenia.
HTC nie od wczoraj zmierza ku przepaści, ale ten rok ma być dla Tajwańczyków wyjątkowo tragiczny. Jeśli prawdopodobne prognozy TrendForce się potwierdzą, to w 2016 roku HTC dostarczy na rynek zaledwie 13 milionów smartfonów, czyli o 26.8% mniej niż w zeszłym roku. Będzie to przede wszystkim wynik sprzedażowej klęski HTC 10, który znajdzie się w kieszeniach zaledwie miliona klientów.
Testowaliśmy HTC 10 i jest to bez wątpienia świetny smartfon, jednak polityka dystrybucji tego modelu woła o pomstę. Na niektórych rynkach ten flagowiec nie jest jeszcze dostępny, a na inne trafił w postaci HTC 10 Lifestyle (w tym niestety i do nas, w absurdalnej cenie); na dodatek marketing w tej firmie ciągle nie istnieje. Moim zdaniem nie należy się już zastanawiać nad tym, czy HTC upadnie, tylko kiedy tak się stanie.
Źródło: TrendForce
Ceny HTC 10
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.