Firma analityczna IDC podała nieprzyjemne wyniki sprzedaży Apple Watcha za trzeci kwartał. Natychmiast na te rewelacje odpowiedział sam CEO Apple’a – Tim Cook, podając odmienne informacje.
Najnowszy raport firmy analitycznej IDC stwierdza, że na rynku królują tanie wearables z podstawową funkcjonalnością. Na tle tej kategorii, w trzecim kwartale 2016 roku najgorzej poradził sobie Apple Watch. Zanotował on aż 71% spadek wzrostu sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku. Według danych IDC, Apple było jedyną firmą na tle topowych konkurentów, która odniosła tak słaby okres w 2016 roku. Pozostałe uzyskiwały mniejszy lub większy wzrost sprzedaży.
Wyodrębniając z kategorii wearables segment smartwatchy – statystyki odwróciły się o 180 stopni. Spoglądając na najnowsze dane, Apple pozostaje wciąż niekwestionowanym liderem na rynku smart-zegarków z udziałem 41.3%. W opublikowanym raporcie IDC zaznaczyło, iż premiera Apple Watcha Series 1 i Series 2 miała miejsce praktycznie na koniec kwartału. Oznacza to, że sukces lub porażkę kolejnych wydań smartwatcha z nadgryzionym jabłkiem będzie można zobaczyć dopiero w kolejnym kwartale.
Prawdopodobnie powyższe dane nie spodobały się CEO Apple. Tim Cook zdecydował się bowiem na szybką reakcję. W przesłanej wiadomości e-mail do agencji Reuters stwierdził, że:
Według statystyk firmy, Apple Watch sprzedaje się świetnie i wszystko wskazuje na to, że będzie jednym z najpopularniejszych prezentów świątecznych w tym roku.
Jakby tego było mało, w pierwszym tygodniu przedświątecznej sprzedaży, Apple Watch zanotował najlepszy wynik w historii. Według Cooka, nie było drugiego takiego tygodnia od czasów premiery smartwatcha, w którym sprzedałoby się aż tyle jego egzemplarzy.
Niestety, CEO nie podparł się żadnymi dowodami w postaci udokumentowanych statystyk, więc musimy mu wierzyć na słowo. Podobne komentarze sugerowałbym brać z przymrużeniem oka zwłaszcza, że Apple Watch na rynku jest dosyć krótko – porównując z innymi urządzeniami Apple. Poza tym, mowa dopiero o drugim jego wydaniu, gdzie oryginalna wersja miała wiele niedociągnięć.
Tim Cook stwierdził także, że firma jest „zgodnie z przewidywaniami – na dobrej drodze do odnotowania najlepszego kwartału w historii Apple Watcha”. Problem w tym, że tak, jak wspomniałem – nie jest ona zbyt długa, a statystki IDC jasno pokazują, że Apple Watch króluje wśród smartwachy. Najprawdopodobniej w najbliższym czasie się to nie zmieni. Dziwić może tylko zdecydowana reakcja ze strony CEO, który w tak krókim czasie odniósł się do tego, co zaprezentowała firma analityczna. IDC wcale nie przekłamało statystyk, a nawet podało powody, dla których sprzedaż Apple Watcha spadła z 3.9 mln sztuk do 1.1 mln w trzecim kwartale i trudno jest się z nimi sprzeczać.
Wydaje mi się, że nad Apple zawisła ogromna chmura presji, którą dało się wyczuć w niniejszym zachowaniu Cooka. Ta z kolei będzie rosnąć z miesiąca na miesiąc i osiągnie największą gęstość na jesieni 2017 roku.
Źródło: Reuters, opracowanie własne
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.