Tradycję publikowania swoich kwartalnych wyników finansowych kontynuuje Play – jeden z najszybciej rozwijających się operatorów komórkowych w naszym kraju. Choć jego osiągnięcia nie są aż tak godne podziwu jak niegdyś, to firma nadal podąża dobrą drogą, czego potwierdzenie znajdziemy w przedstawionym raporcie.
Wejście na rynek operatora Play było dla wielu osób bardzo niespodziewanym krokiem – wszyscy spodziewali się bowiem, że na rynku zdominowanym przez „wielką trójkę” nie znajdzie się miejsce dla nowego gracza. Minęło jednak kilka lat i aktualnie musimy jednak mówić o „wielkiej czwórce”; co więcej, pod względem ilości obsługiwanych klientów firma zdążyła już prześcignąć niektórych graczy, którzy z pewnością nie oczekiwali aż takiej ofensywy ze strony „fioletowego operatora”. A o tym, że to nie koniec, przekonuje najnowszy raport finansowy sieci Play.
Więcej z abonamentu, mniej z prepaid
Play świadczył na koniec marca usługi dla 15,175 mln aktywnych klientów, co oznacza wzrost o 5,8 proc. rok do roku. Liczba klientów usług abonamentowych wzrosła o 10,5 proc. do 9,589 mln, a baza klientów usług przedpłaconych (prepaid) zwiększyła się o 1,3 proc. do 5,585 mln, ale spadła do 4Q2017. To jednak raczej naturalna sytuacja wobec sporego rozdrobnienia wśród operatorów prepaid – podobne spadki zanotowało także T-Mobile.
W segmencie usług abonamentowych operator pozyskał netto w pierwszym kwartale 159,5 tys. klientów, a w segmencie usług przedpłaconych stracił 203,7 tys. klientów. Łącznie baza świadczonych usług zmniejszyła się o 44,2 tys. Jednocześnie firma podała, że zysk EBITDA spadł zauważalnie, bo o 8,1 % w ujęciu rok do roku. Jak zapewne się spodziewacie, spowodowany był on głównie negatywnym wpływem zniesienia opłat roamingowych w Unii Europejskiej, wyższymi kosztami roamingu krajowego, choć także mniejszą sprzedażą telefonów.
Przychody na plus, ale mniejsza sprzedaż
Przychody Play w okresie styczeń-marzec 2018 roku wyniosły 1,637 mld zł i były bardzo bliskie prognozom mówiącym o 1,639 mld zł przychodów. Sprzedaż wzrosła rok do roku o 3,6 proc. Przychody spółki ze świadczonych usług wzrosły o 6,4 proc., do 1,236 mld zł, a sprzedaż sprzętu i pozostałe przychody były niższe o 4,3 proc. i wyniosły 401,4 mln zł. Zysk netto operatora sieci komórkowej Play w pierwszym kwartale wyniósł 152,9 mln zł. Negatywny wpływ zniesienia opłat roamingowych w Unii Europejskiej na wynik netto sięgnął 34,2 mln zł, co tylko potwierdza, że jest to naprawdę istotny wycinek działalności Play i nie dało się uniknąć zauważalnych spadków zysku po wprowadzeniu zasady „Roam Like At Home”.
Ciekawe informacje pojawiają się także w temacie zysku w przeliczeniu na jednego użytkownika sieci. Średnie miesięczne przychody na użytkownika (ARPU) usług Play spadły w pierwszym kwartale do 31,8 zł z 32,3 zł kwartał wcześniej. Miesięczne przychody z usług abonamentowych spadły do 37,5 zł z 38,1 zł kwartał wcześniej, a ARPU w segmencie usług przedpłaconych (prepaid) spadło do 18,5 zł z 19,1 zł w czwartym kwartale. Generalnie więc zyski są nieco mniejsze, co objawia się nie tylko w kontekście zniesionego roamingu, ale także coraz bardziej zaciętej wojny cenowej, która zmusza operatorów do zmniejszania opłat za ich usługi.
Jakie plany sieci Play?
Jakie plany spółki na najbliższe miesiące? Firma chce powalczyć o klienta w działce pre-]paid, wprowadzając nową usługę pozwalającą na zarejestrowanie numeru w Play24, co pozwoli na wyeliminowanie części kosztów związanych z obsługą. Straty z tytułu RLAH zostaną także częściowo zrekompensowane przez dopłaty, na które pozwolenie otrzymano bezpośrednio z Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Ponadto na zyskach odbija się także strategia uruchomienia tysiąca masztów przekaźnikowych, które mają być postawione w tym roku. Plany są więc ambitne i zobaczymy, czy uda się je zrealizować w nieodległej przestrzeni czasowej.
źródło: Play
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.