iTaxi to pierwszy w Polsce system do zamawiania taksówek łączący bezpośrednio pasażera z taksówkarzem. Beta testy platformy rozpoczęły się 15 lutego (środa) w Warszawie. Komercyjny start platformy zaplanowano na początek marca.
Opracowywany przez nas system umożliwia bardziej osobiste i wygodne zamawianie taksówek przez smartfona w czasie krótszym niż 15 sekund. Wystarczy uruchomić aplikację, wskazać na mapie wybraną taksówkę i ją zamówić. iTaxi bezpośrednio przekazuje zlecenie od pasażera do wskazanego na mapie taksówkarza. Taksówkarz wyposażony w specjalnego smartfona z aplikacją odbiera, potwierdza i realizuje zlecenie. Zamawiający może śledzić na mapie lokalizację zamówionej taksówki.
– podkreśla kierujący pracami Łukasz Felsztukier.
W rozpoczętych wczoraj (15.02) beta testach usługi weźmie udział ponad stu taksówkarzy. Do początku marca przewiozą oni ponad tysiąc osób, które zgłosiły się do testów przez stronę www.iTaxi.pl Komercyjny start systemu zaplanowano na początek marca.
Na starcie planujemy podpisać umowy z 300 taksówkarzami. Zakładamy, że do połowy roku liczba ta wzrośnie i nasi użytkownicy będą mieli do dyspozycji nawet 1 000 taksówek. Potencjał branży jest ogromny, przed nami największa impreza masowa w historii – Euro 2012.
– komentuje Felsztukier.
Początkowo iTaxi będzie dostępne dla mieszkańców największego krajowego rynku taksówek – Warszawy. Jednak, jak podkreśla Felsztukier, to tylko kwestia czasu kiedy do stolicy dołączą inne polskie miasta, bo sama platforma nie ma żadnych ograniczeń lokalizacyjnych.
iTaxi krok po kroku
iTaxi – o co tu chodzi?
System składa się z dwóch rodzajów aplikacji. Z jednej strony stworzona została aplikacja taksówkarza, która umożliwia kierowcom przyjmowanie i obsługę zleceń od pasażerów. Z drugiej strony są aplikacje przeznaczone dla pasażerów. Te aplikacje umożliwiają w intuicyjny sposób zamówienie najbliższych taksówek. Aplikacje wkrótce będą dostępne w dwóch głównych marketach aplikacji: Apple AppStore oraz Android Market. Korzystanie z nich jest wygodne i umożliwi zamówienie taksówek w łatwy sposób nawet w obcym mieście.
Aplikacje posiadają wbudowane funkcje wyszukiwania odpowiednich taksówek, więc jeśli potrzebujemy fotelika dla dziecka lub musimy przewieźć chore zwierzę do weterynarza, zawężamy listę dostępnych taksówek do tych oferujących powyższe udogodnienia. Kolejną zaletą systemu jest to, że obie aplikacje za pomocą systemu map wskazują pozycję taksówki oraz taksówkarza, prowadząc jednego do drugiego za rękę. Pasażer oczekując na przyjazd pojazdu również ma wgląd w jego bieżącą pozycję, co pozwala określić pozostały czas oczekiwania.
System oddaje decyzyjność z powrotem do taksówkarzy. Dzięki aplikacji wiedzą dokładnie, w jakiej odległości znajduje się pasażer i mogą podjąć decyzję o przyjęciu lub odrzucenia kursu. System również nie ogranicza taksówkarzy w zakresie przyjmowania zewnętrznych zleceń innymi kanałami – w takich sytuacjach taksówkarz zmienia swój status na zajęty aby zrealizować kurs zewnętrzny.
System opłat jest tak skonstruowany aby każdy taksówkarz odniósł z każdego kursu maksymalną korzyść, ponosząc jedynie stałą niedużą opłatę za każdy zrealizowany za pomocą systemu kurs. Nie ma tutaj miejsca na stałe miesięczne opłaty czy inne obciążenia. Dzięki temu interesy operatora systemu są zbieżne z interesami kierowców taksówek – każda ze stron odnosi korzyści wraz z popularyzacją rozwiązania.
Dzięki wykorzystaniu narzędzi informatycznych, możliwe jest analizowanie dostępnych w nim danych w celu poprawienia poziomu jakości świadczonych usług. Użytkownicy mogą oceniać taksówkarzy, przeglądać i analizować historię przejazdów oraz oceniać i wybierać swoich ulubionych kierowców. System umożliwia również wskazywanie adresów przy użyciu intuicyjnej książki adresowej. W niedalekiej przyszłości system zostanie wzbogacony o dodatkowe formy płatności a także o rozwiązania dedykowane firmom, których pracownicy korzystają regularnie z tej formy transportu.
FAQ iTaxi
Czym iTaxi różni się od podobnych aplikacji dostępnych na rynku?
Obecnie w Polsce funkcjonuje kilka aplikacji ułatwiających zamawianie taksówek. Ich funkcjonalność ogranicza się jednak do wskazania numeru telefonu do korporacji dostępnych w danym mieście. Innymi słowy są to książki adresowe z numerami korporacji. System iTaxi, dzięki wyposażeniu taksówkarzy w specjalne urządzenie (smartfon) oraz oprogramowanie, umożliwia zupełnie nowy sposób zamawiania taksówek w modelu peer-to-peer.
Czy iTaxi współpracuje z korporacjami?
System iTaxi przewidziany jest bezpośrednio dla taksówkarzy. Jesteśmy otwarci na współpracę z korporacjami. Pierwsze taksówki dostępne w systemie to taksówki właśnie z jednej z warszawskich korporacji, która wyraziła duże zainteresowanie udziałem w systemie.
Czy to oznacza, że iTaxi funkcjonuje jako korporacja taksówkarska?
Nie. Taksówkarze mogą przyjmować zlecenia ze swojej macierzystej korporacji – tak jak dotychczas – za pomocą radia. Mogą również przyjmować zlecenia przez swój telefon lub z postojów. System iTaxi służy optymalizacji czasu pracy taksówkarza i zapobiega niepotrzebnym przestojom, które mogą dochodzić nawet do 2-3 godzin dziennie. Zlecenie przychodzące przez system iTaxi z prawnego punktu widzenia można porównać do zamówienia taksówki poprzez wybranie prywatnego numeru telefonu bezpośrednio do taksówkarza. System również optymalizuje pracę taksówkarza przekazując mu zlecenia z tzw. krótkim czasem dojazdu do pasażera.
Czy to się opłaca?
W Polsce obecnie funkcjonuje kilkaset korporacji taksówkarskich i ponad 200 000 taksówek. W Warszawie jest ich ok. 8 000. Warszawskie taksówki realizują miesięcznie ok. 1 500 000 kursów. Do rąk warszawskich taksówkarzy trafia co miesiąc z tytułu tych kursów ok. 50 000 000 zł. Zakładamy, że dostarczając gotowy system pozwalający w wygodny i szybki sposób zamówić taksówkę przekonamy użytkowników do korzystania z niego. W Warszawie według różnych szacunków jest ok. 400 000-500 000 abonentów posiadających smartfona z dostępem do Internetu.
Na czym chcecie zarabiać?
Płatności w systemie iTaxi ponosi kierowca taksówki. Płaci on stałą niewielką opłatę za każdy otrzymany z systemu kurs. Taksówkarz nie jest obciążany żadnymi innymi stałymi lub zmiennymi opłatami. Każdy taskówkarz po podpisaniu umowy wyposażony zostaje w specjalne urządzenie (smartfon) oraz aplikację. Aplikacje dla pasażerów dostępne będą do pobrania bezpłatnie. Pasażerowie będą ponosić koszty przejazdu zgodnie ze stanem licznika, taryfą oraz cennikiem korporacji.
Czy system będzie dostępny tylko w Warszawie?
System będzie początkowo dostępny w Warszawie, jako największym polskim rynku taksówek. Po udanych testach usługa zostanie uruchomiona również w kolejnych miastach.
Kiedy będzie można skorzystać z systemu iTaxi?
Pierwsze testy systemu rozpoczną się na początku lutego. Osoby, które chcą pomóc w testach systemu, mogą na stronie www.itaxi.pl zapisać się do udziału w beta-testach, które będą trwały do początku marca. W marcu nastąpi komercyjne uruchomienie systemu, a aplikacje klienckie staną się dostępne w marketach App Store oraz Android Market.
Gdzie można się zapisać na beta-testy?
Na beta testy można zapisać się na stronie www.itaxi.pl
Ile taksówek będzie dostępnych w systemie iTaxi?
W momencie startu systemu planujemy mieć w systemie ok. 300 taksówek. Do połowy 2012 roku ta liczba powinna wzrosnąć do 1 000 taksówek.
Źródło: informacja prasowa
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.